HEM501 Hemşirelikte Temel Kavramlar

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HEM501
Ad Hemşirelikte Temel Kavramlar
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ZEHRA ESKİMEZ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi ZEHRA ESKİMEZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Hemşirelik biliminin kapsamında yer alan temel kavramlar ve yaklaşımları inceleyerek, hemşirelik bakımında fiziksel, sosyal ve psikolojik yönde bütüncül ve insancıl anlayış geliştirmeye yönelik bilgi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

İnsan, Sağlık,Hastalık,Çevre,Hemşirelik,Homeostazis,Stres,Vize sınavı,Anksiyete,Öfke Ağrı,Acı Çekme,Benlik Kavramı.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1-Potter PA, Perry AG. Fundamentals of Nursing. 7th Edition, Mosby Company, Canada, 2009. 2-Potter PA, Perry AG, Stockert P, Hall A. Basic Nursing, 7th Edition, Mosby Company, 2011. 3-Potter PA, Perry AG. Clinical Nursing Skills and Techniques, 7 th Ed. Mosby yayıncılık, 2010. 4-Hemşirelik Esasları, Cilt 1., F. Ulusoy,S. Görgülü, 72 TDFO Ltd.Şti. 1999. 5- Hemşirelik süreci . Leman Birol. 6. Medical surgical nursing. 10 th ed. J.M. Black. 2013. 6-Akbayrak N, İlhan S.E., Albayrak A, Ançel G. Hemşirelik Bakım Planları. Alter Yayıncılık:Ankara 2007. 7-Ay, FA.Temel Hemşirelik :kavramlar, ilkeler, uygulamalar İstanbul Medikal Yayıncılık: İstanbul 2008. 8-Öğretim elemanları tarafından hazırlanan ders notları 9-Carpenito-Moyet, Lynda Juall. Hemşirelik tanıları el kitabı, Handbook of nursing diagnosis, Istanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2005. 10-Sabuncu N, Ay F. (Ed). Klinik Beceriler, Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2010 11- Babadağ K, Atabek Aştı T. (Ed) Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul. 2008. 12- Carpenito-Moyet LJ. Handbook of Nursing Diagnosis, Lippincott Williams & Wilkins; 11th edition, 2005. 13- Nettina SM. Lippincott Manual of Nursing Practice, 8th edition, Lippincott Williams & Wilkins, 2005. 14- Uysal N, Çakırcalı E. (Ed).Hemşielik Esasları İnsan Sağlığı ve Fonksiyonları. 7. Baskıdan Çeviri. Palme Matbaacılık, İzmir, 2015. 15- White L. Foundations of Basic Nursing, 2 edition Thomson Delmar Learning, 2004. 16- Kozier B, Erb G, Berman AJ, Snyder S, Berman A. Fundamentals of Nursing: Concepts, Process, and Practice, Seventh Edition Prentice Hall, 2003. 17- Sabuncu N, Babadağ K, Taşocak G, Atabek T. Hemşirelik Esasları. Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No:225, ETAM AŞ., Eskişehir, 1991. 18- Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Tic. AŞ.Ankara, 2004. 19-Seviğ Ü,Tanrıverdi G. (Ed). Kültürlerarası Hemşirelik. İstanbul Tıp kitapevi, 2011. 20- Aştı TA, Karadağ A. (Ed). Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Özyurt Matbaacılık: Adana, 2011.

Notlar

Ders notları ve sunular


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hemşirelik uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır.
ÖÇ02 "Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları kullanır. "
ÖÇ03 Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir.
ÖÇ04 Araştırmadan elde edilen sonuçları hemşirelik uygulamalarına yansıtır.
ÖÇ05 Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir.
ÖÇ06 Hemşirelik uygulamalarına eleştirel gözle bakar.
ÖÇ07 Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir.
ÖÇ08 İnsan ve hasta haklarını açıklar ve savunur.
ÖÇ09 Hemşirelik etik kodlarını bilir ve hemşirelik uygulamalarına yansıtır
ÖÇ10 Hemşireliğe yönelik sorunları belirleyebilir ve bu sorunların çözümüne ilişkin araştırma yapar.
ÖÇ11 Hemşirelik uygulamalarında problem çözme yaklaşımını uygular.
ÖÇ12 Ulusal ve uluslararası düzeyde literatüre ulaşabilir ve değerlendirebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 1. Hemşirelik uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları kullanır 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırmadan elde ettiği sonuçları hemşirelik uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik uygulamalarına eleştirel gözle bakar. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş ve dersin tanıtımı Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 İnsan, Yalnızlık Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sağlık, Profesyonellik Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Hastalık, Kayıp-Ölüm-Yas Tutma Süreci Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Çevre, Duyusal Yoksunluk ve Duyusal Yüklenme Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
6 Hemşirelik, Güç ve güçsüzlük Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Anksiyete, Suçluluk Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Derse ilişkin kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Homeostazis ve sürdürülmesi Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Stres, Bağımsızlık Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Ağrı ve bakım Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Öfke ve yönetimi Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Ümit ve ümitsizlik Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Özerklik ve hemşirelik Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Bağımlılık ve Bağımsızlık Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Derse ilişkin kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Derse ilişkin kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 102
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,08
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.10.2024 02:31