Genel Bilgi
Kod | SHS126 |
Ad | İlk Yardım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Hemşire DUDU ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Hemşire DUDU ALPTEKİN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
İlk yardımın temel ilkeleri, temel yaşam desteği, şokta, yaralanmalarda, kırık, çıkık ve burkulmalarda, zehirlenmede ve diğer acil durumlarda ilk yardım ve taşımalar ile ilgili bilgi ve yeterlikleri kazandırmak
Dersin İçeriği
İlk yardım nedir. İnsan anatomisi ve sistemler, solunum sistemi, kardiyovasküler sistem, kanama, şok, yaralanmalar, koma, kemik kırıkları, yanıklar, donma, elektrik çarpması ve zehirlenme için ilk yardım.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
ustafa Güven. İlk Yardım Ders Notları. Çukurova Üniversitesi S.H.M.Y.O. Yayınları No: 5, Adana, 2003.
Notlar
1-Seyahi A, Öztora S, İlkyardım El Kitabı, İnkilap Yayıncılık, 2002. 2-Özcan Ü, Türkeş C, İlkyardım Eğitimi, Aktüel Yayınları,1.Baskı, 2005.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlk yardımın temel ilkelerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Temel yaşam desteğinin nasıl yapılacağını açıklar. |
ÖÇ03 | Şokta ilk yardımın nasıl uygulanacağını açıklar. |
ÖÇ04 | Yaralanmalarda ilk yardımın nasıl uygulanacağını açıklar. |
ÖÇ05 | Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardımın nasıl uygulanacağını açıklar. |
ÖÇ06 | Diğer acil durumlarda ilk yardımın nasıl uygulanacağını açıklar. |
ÖÇ07 | Hasta veya yaralıların nasıl taşınacağını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ağız-diş temel yapısını ve fonksiyonunu açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız bölgesine yapılan protetik ve ortodontik uygulamaların temel özelliklerini listeler. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen ile ilgili temel bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Estetik fonasyon ve fonksiyonla ilgili özellikleri tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvarda kullanılan araç ve gereçleri tanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alana özgü maddeler bilgisini tanımlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dişe takılacak restorasyonların nasıl hazırlanacağını açıklar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapılacak restorasyonun laboratuvar aşamalarını listeler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel düzeydeki bilgi ve becerilerini kullanarak hastaya takılacak restorasyonu hazırlar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan alet, malzeme ve maddeleri kullanım yerine göre sıralar. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi tarafından alınan ölçülerden model hazırlar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırlanan modeler üzerinde; sabit ve hareketli bölümlü protezlerin şekillendirilmesini ve estetik görünüm vererek ağızda kullanılmaya uygun hale getirilmesini sağlar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Obturatör, splint vs gibi apareyleri hazırlar. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekiminin uyguladığı tedavi süreci boyunca planladığı hareketli ortodontik apareyleri hazırlar. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullandığı aletlerin bakımını ve basit onarımını yapar. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan aletlerin kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar eksiklerini belirler ve gerekli olan malzemeler için istekte bulunur. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, mesleki teknolojik gelişmeleri izler. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İlk yardıma giriş | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İnsan vücudu ve sistemler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Solunum yardımı | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Solunum yardımı 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Dolaşım sistemi ile ilgili ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kanama ve şokta ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Yaralanmalarda ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Yanıklar, donma, sıcak çarpması, radyasyon ve elektrik çarpmasında ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Zehirlenme, yabancı cisimlerin yutulması, ısırıklar ve sokmalarda ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Bilinç bozukluğu ve kaybı ile ilgili durumlarda ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Hasta ve yaralıların taşınması, Diğer önemli bilgiler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Çocuklarda temel yaşam desteği | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Spor yaralanmaları ve ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |