Genel Bilgi
Kod | IAS109 |
Ad | Meslek Etiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı etik, tıp etiği ve meslek etiği kavramlarını tanımlama, tıp etiği ilkelerini açıklama, hastane öncesi alanda ortaya çıkabilecek olası etik problemleri analiz etmektir.
Dersin İçeriği
1- Felsefe, Etik ve Etik Kavramının Karşılıkları-Boyutları 2- Değer, Değerler, Değerlendirme, İlke, Kural ve Etik 3- Etikle İlişkili Kavramlar 4- Etik Sorun; İkilem-İhlal, Etik-Genel Ahlak-Hukuk İlişkisi 5-Meslek-İş Kavramları, Meslek Etiği-İş Etiği-Çalışma Etiği 6-Tıp, Tıp Etiği ve İlişkili Kavramlar 7-Etik Değerlendirme-Karar Verme, Etik Kurullar 8-İnsan ve Hasta Hakları 9-Tıp Etiği İlkeleri 10-Biyoetik 11-Biyomedikal Etiğin İlkeleri 1 12-Biyomedikal Etiğin İlkeleri 2 13-Hastane Öncesi Alanın Etik Boyutu 14-Hastane Öncesi Alanda Ortaya Çıkabilecek Etik Sorunlar
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1- Demir Karabulut S, Gülpınar G, Halidi G, Keleş Ş, Yalım NY. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 1: Sağlık Programları Meslek Etiği. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Keleş Ş. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019. 2-Akın E, Göçmen Baykara Z, Kırşan Büyüktarakçı M, Doğan N, Eyüboğlu G, Gül Ş, Gün M, Halidi G, Demir Karabulut S, Nesipoğlu G, Yılmaz Ş. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 2: Hemşirelik ve Etik. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Göçmen Baykara Z. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2022. 3-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Notları
Notlar
1-Aydın E. Tıp Etiği. 1.Baskı, Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. 2-Aydın E.Tıp Etiğine Giriş. 1.Baskı, Ankara: Pegem Yayıncılık, 2001. 3-Kadıoğlu S. Etik Hakkında Kısa Bir Yazı. Güney Mimarlık Dergisi, 2014; (17): 40-42. 4-Yıldırım G, Kadıoğlu S. Etik ve Tıp Etiği Kavramları. C.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 2007; 29 (2): 7-12. 5-Demirhan Erdemir A, Oğuz Y, Elçioğlu Ö, Doğan H. Klinik Etik. 1.Baskı, İstanbul: Nobel Kitabevi, 2001. 6-Çobanoğlu N. Tıp Etiği.1.Baskı, Ankara: İlke Yayınevi, 2007.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Etik, meslek etiği, tıp etiği kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Etik-ahlak-hukuk kavramlarını ayırt eder. |
ÖÇ03 | Değer ve değerler kavramını açıklar. |
ÖÇ04 | Değerlendirme türlerini karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Tıp etiği ilkelerini açıklar. |
ÖÇ06 | Etik sorun türlerini, etik değerlendirme ve etik karar verme süreçlerini özetler. |
ÖÇ07 | Biyoetik ve biyomedikal etik kavramı ile biyomedikal etiğin ilkelerini belirtir. |
ÖÇ08 | Hastane öncesi alanda ortaya çıkabilecek olası etik problemleri ve ikilemleri tıp etiği ilkeleri çerçevesinde listeler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde insan vücudunu yapısal ve fonksiyonel açıdan tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yerine, hastaya/ kazazedeye ve kendisine yönelik alınması gereken güvenlik önlemlerini tanımlar, hastayı/ kazazedeyi taşımak için gerekli ekipmanları ve uygun taşıma yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görev-yetki-sorumlulukları dahilindeki ilaçları ve ilaç uygulama yöntemlerini belirtir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oksijen tedavisinin endikasyonlarını ve ekipmanlarını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endike olduğu durumlarda endotrakeal entübasyonu açıklar | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru ekipmanla kanama kontrol yöntemlerini tanımlar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri yaşam desteği basamaklarını listeler | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ambulansın kullanımını, bakımını ve kontrolünü açıklar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olası meslek kazalarından korunabilmek için uygun vücut mekanik yöntemleri sıralar | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin durumunu fiziksel muayene ve diğer tanılama yöntemleriyle etkin bir şekilde açıklar | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomatik ve manuel eksternal defibrilatörü kullanır | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin immobilizasyonun gerekli olduğu durumlarda uygun ekipmanları kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Multiple yaralanmalarda veya afetlerde triyajı veya triyaj tekniklerini yönetir | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel yaşam desteği basamaklarını ve yöntemlerini uygular | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin problemine yönelik çözüm pratiklerini uygulamada bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme dinamiklerini göz önünde bulundurarak alanına özgü bilgilere ulaştığında eleştirel bir yaklaşımla bilgileri analiz eder | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun teknikleri ve yöntemleri kullanarak komuta kontrol merkezi, diğer kuruluşlar ve hasta/hasta yakınlarıyla iletişim kurar | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip üyeleri ve diğer kuruluşlarla kooperasyonu sağlar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Haberleşmeyi sağlama ve veri aktarımı için bilgi iletişim teknolojilerini ve gerekli olduğu durumlarda en az bir yabancı dili kullanır | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Değişen çevre koşullarının ve teknolojik ilerlemenin sonuçlarını izler ve bu koşulların alana özgü dinamiklerini analiz eder | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Ders Akışının Açıklanması; Felsefe, Etik ve Etik Kavramının Karşılıkları-Boyutları | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Değer, Değerler, Değerlendirme, İlke, Kural ve Etik | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Etikle İlişkili Kavramlar | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | Etik Sorun; İkilem-İhlal, Etik-Genel Ahlak-Hukuk İlişkisi | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Meslek-İş Kavramları, Meslek Etiği-İş Etiği-Çalışma Etiği | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Tıp, Tıp Etiği ve İlişkili Kavramlar | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Etik Değerlendirme-Karar Verme, Etik Kurullar | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İnsan ve Hasta Hakları | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | Tıp Etiği İlkeleri | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Biyoetik, Biyomedikal Etik | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Biyomedikal Etiğin İlkeleri 1 | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | Biyomedikal Etiğin İlkeleri 2 | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Hastane Öncesi Alanın Etik Boyutu | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Hastane Öncesi Alanda Ortaya Çıkabilecek Etik Sorunlar | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının ve kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 64 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,56 | ||
AKTS | 3 AKTS |