Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik | |
Kod | TS156 |
Ad | Tıbbi Terminoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Hemşire DUDU ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Hemşire DUDU ALPTEKİN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İnsan yapısı ve tıbbi dökümantasyon ve sekreterlik ile ilgili tıbbi terimlerin ayırt edilmesi, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanılabilmesi için gerekli bilgi, beceri ve yeterliklerin kazanılmasının sağlanması.
Dersin İçeriği
Tıbbi terminolojiye giriş, kökler, ön ekler, tanısal son ekler, uygulama ve eylem belirten son ekler, belirtileri tanımakta kullanılan son ekler, tıbbi kısaltmalar, tıbbi dökümantasyon ve sekreterlik alanında sık kullanılan terimler
Dersin Ön Koşulu
Ferdi TANIR. Tıbbi Terminoloji Ders Notları. Çukurova Üniversitesi S.H.M.Y.O. Yayınları, Adana, 2009.
Kaynaklar
Ders notu
Notlar
İlgili ders videoların gösterimi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1. Tıbbi terminolojinin temel öğelerinin yazılışını, okunuşunu ve anlamlarını açıklar. |
ÖÇ02 | 2. Tıp terminolojisinde ek, ön ek, son ek kavramları, eponim, akronim kelimeleri, kısaltmaları açıklar. |
ÖÇ03 | 3.Tüm sistemlere ilişkin anatomik, tanısal ve semptomla ilgili terimleri açıklar. |
ÖÇ04 | 4. Tıbbi Dökümantasyon ve Sekreterlik ile igili sık kullanılan terimleri ayırt eder. |
ÖÇ05 | 5.Temel patolojik terimler ve temel semptomatik terimleri listeler. |
ÖÇ06 | 6. Tıbbi Dökümantasyon ve Sekreterlikde hasta bakımında kullanılan terimleri değerlendirir. |
ÖÇ07 | 7.Tıbbi terminoloji alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
ÖÇ08 | 8.Yaşam boyu öğrenme bilincini ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi dokümanların çağdaş kullanımı hakkındaki temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi dokümanların toplanması ve analizi ile ilgili bilgileri tanımlar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsanların anatomik, fizyolojik yapısını, tıbbi terminolojiyi, hastalık ve ameliyatların standart terminolojisini açıklar | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta dosyaları üzerinde ameliyatların ve hastalıkların uluslararası sınıflandırma ve kodlamasını listeler | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivleme ve indeksleme işlemlerinin esaslarını açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kurum içi ve kurum dışı haberleşmeyle ilgili yazışma tekniklerini kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta raporlarının hazırlanmasındaki temel kuralları açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastanın sağlık kayıtlarını tutar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel tıbbi sekreterlik bilgi ve becerisine sahip olup, büro yönetimi işlemlerini yürütür | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hasta dosyalarının otomasyonu ve tıbbi dokümanların değerlendirilmesinde bilgi işlem teknolojisini kullanarak bilgisayarla yazışmaları yapar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivler ve indeksler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiki verileri kurallara uygun olarak kaydeder. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık bakım sistemindeki bireylerin en kaliteli hizmeti alabilmeleri için raporlandırma, sosyal güvence ile ilgili işlemleri bağımsız olarak yürütür | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki sorumlulukları çerçevesinde organizasyonu yapar, karar verir ve sorunları çözer | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hastayla ilgili verileri mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak değerlendirir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslektaşları, hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar ortamında tutulan kayıtların güvenli şekilde saklanmasını sağlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki teknolojik gelişmeleri takip eder ve kullanır. | |
PÖÇ19 | Belirsiz | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tıbbi terminolojiye giriş | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tıbbi terminolojiye giriş 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Tıbbi terminolojiye giriş 3 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
4 | Kullanılan ön ekler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kullanılan ön ekler 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kullanılan ön ekler 3 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | Kullanılan ön ekler 4 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kullanılan son ekler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kullanılan son ekler 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kullanılan son ekler 3 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | Tıp terimlerinin kökleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Tıp terimlerinin kökleri 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Tıp terimlerinin kökleri 3 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
15 | Tıp terimlerinin kökleri 4 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 45 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,80 | ||
AKTS | 2 AKTS |