Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik | |
Kod | SHS126 |
Ad | İlk Yardım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Hemşire DUDU ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Hemşire DUDU ALPTEKİN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Hemşire DUDU ALPTEKİN (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
İlk yardımın temel ilkeleri, temel yaşam desteği, şokta, yaralanmalarda, kırık, çıkık ve burkulmalarda, zehirlenmede ve diğer acil durumlarda ilk yardım ve taşımalar ile ilgili bilgi, beceri ve yeterliklerin kazanılmasını sağlamak
Dersin İçeriği
İlk yardım nedir. İnsan anatomisi ve sistemler, solunum sistemi, kardiyovasküler sistem, kanama, şok, yaralanmalar, koma, kemik kırıkları, yanıklar, donma, elektrik çarpması ve zehirlenme için ilk yardım.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
ustafa Güven. İlk Yardım Ders Notları. Çukurova Üniversitesi S.H.M.Y.O. Yayınları No: 5, Adana, 2003.
Notlar
T.C Sağlık Bakanlığı Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Eğitim ve Projeler Daire Başkanlığı, İLK YARDIM UYGULAMALARI BECERİ REHBERİ
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlk yardımın temel ilkelerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Temel yaşam desteği basamaklarını uygular. |
ÖÇ03 | Şokta ilk yardımın nasıl uygulanacağını açıklar. |
ÖÇ04 | Yaralanmalarda ilk yardım uygulamalarını listeler. |
ÖÇ05 | Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardımın nasıl uygulanacağını açıklar. |
ÖÇ06 | Diğer acil durumlarda ilk yardımın nasıl uygulanacağını açıklar. |
ÖÇ07 | Hasta veya yaralı taşıma algoritmalarını uygular. |
ÖÇ08 | Yaşam boyu öğrenmeyi ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi dokümanların çağdaş kullanımı hakkındaki temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi dokümanların toplanması ve analizi ile ilgili bilgileri tanımlar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsanların anatomik, fizyolojik yapısını, tıbbi terminolojiyi, hastalık ve ameliyatların standart terminolojisini açıklar | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta dosyaları üzerinde ameliyatların ve hastalıkların uluslararası sınıflandırma ve kodlamasını listeler | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivleme ve indeksleme işlemlerinin esaslarını açıklar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kurum içi ve kurum dışı haberleşmeyle ilgili yazışma tekniklerini kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta raporlarının hazırlanmasındaki temel kuralları açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastanın sağlık kayıtlarını tutar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel tıbbi sekreterlik bilgi ve becerisine sahip olup, büro yönetimi işlemlerini yürütür | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hasta dosyalarının otomasyonu ve tıbbi dokümanların değerlendirilmesinde bilgi işlem teknolojisini kullanarak bilgisayarla yazışmaları yapar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivler ve indeksler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiki verileri kurallara uygun olarak kaydeder. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık bakım sistemindeki bireylerin en kaliteli hizmeti alabilmeleri için raporlandırma, sosyal güvence ile ilgili işlemleri bağımsız olarak yürütür | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki sorumlulukları çerçevesinde organizasyonu yapar, karar verir ve sorunları çözer | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hastayla ilgili verileri mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak değerlendirir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslektaşları, hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar ortamında tutulan kayıtların güvenli şekilde saklanmasını sağlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki teknolojik gelişmeleri takip eder ve kullanır. | |
PÖÇ19 | Belirsiz | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İlk yardıma giriş | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İnsan vücudu ve sistemler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Solunum yardımı | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Solunum yardımı 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Dolaşım sistemi ile ilgili ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Kanama ve şokta ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Yaralanmalarda ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Yanıklar, donma, sıcak çarpması, radyasyon ve elektrik çarpmasında ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Zehirlenme, yabancı cisimlerin yutulması, ısırıklar ve sokmalarda ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Bilinç bozukluğu ve kaybı ile ilgili durumlarda ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | Hasta ve yaralıların taşınması, Diğer önemli bilgiler | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Çocuklarda temel yaşam desteği | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
15 | Spor yaralanmaları ve ilk yardım | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |