Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik | |
Kod | SHS148 |
Ad | Standardizasyon ve Kalite Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin sonunda öğrencilerin; kalite felsefesi, standardizasyon, toplam kalite yönetimi ve uygulamaları konularını kavramaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında; kalite, standardizasyon, toplam kalite yönetimi, kalite çemberleri, kalite indikatörleri, cihaz bakımı, iç kalite kontrol ve değerlendirilmesi ile dış kalite kontrol ve değerlendirilmesi konuları ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Doç. Dr. Sedefgül YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK Standardizasyon ve Kalite Yönetimi Ders Notları, 2019 2. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics, Carl A. Burtis, Edward R. Ashwood, David E. Bruns, 2012
Notlar
tse.org.tr, ıso.org, who.int, westgard.com, ifcc.org
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kalite kavramını tanımlar. |
ÖÇ02 | Kalite kontrol nediri açıklar. |
ÖÇ03 | Standart ve standardizasyonu tanımlar. |
ÖÇ04 | Kalite yönetiminin unsurlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Kaliteyi etkileyen faktörleri açıklar. |
ÖÇ06 | İç kalite kontrol analizlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Dış kalite kontrol analizlerini açıklar. |
ÖÇ08 | Kalite kontrol sonuçlarını yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi dokümanların çağdaş kullanımı hakkındaki temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi dokümanların toplanması ve analizi ile ilgili bilgileri tanımlar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsanların anatomik, fizyolojik yapısını, tıbbi terminolojiyi, hastalık ve ameliyatların standart terminolojisini açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta dosyaları üzerinde ameliyatların ve hastalıkların uluslararası sınıflandırma ve kodlamasını listeler | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivleme ve indeksleme işlemlerinin esaslarını açıklar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kurum içi ve kurum dışı haberleşmeyle ilgili yazışma tekniklerini kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta raporlarının hazırlanmasındaki temel kuralları açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastanın sağlık kayıtlarını tutar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel tıbbi sekreterlik bilgi ve becerisine sahip olup, büro yönetimi işlemlerini yürütür | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hasta dosyalarının otomasyonu ve tıbbi dokümanların değerlendirilmesinde bilgi işlem teknolojisini kullanarak bilgisayarla yazışmaları yapar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivler ve indeksler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiki verileri kurallara uygun olarak kaydeder. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık bakım sistemindeki bireylerin en kaliteli hizmeti alabilmeleri için raporlandırma, sosyal güvence ile ilgili işlemleri bağımsız olarak yürütür | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki sorumlulukları çerçevesinde organizasyonu yapar, karar verir ve sorunları çözer | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hastayla ilgili verileri mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak değerlendirir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslektaşları, hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar ortamında tutulan kayıtların güvenli şekilde saklanmasını sağlar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki teknolojik gelişmeleri takip eder ve kullanır. | |
PÖÇ19 | Belirsiz | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kalite kavramı | Kaynaklardan konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Neden kalite kontrol | Kaynaklardan konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Standart ve standardizasyon | Kaynaklardan konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Kalite Kuruluşları | Kaynaklardan konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Toplam Kalite Yönetimi | Kaynaklardan konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kalite çemberleri | Kaynaklardan konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | Kalite İndikatörleri | Kaynaklardan konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Cihaz Bakımı | Kaynaklardan konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İç kalite kontrol | Kaynaklardan konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | İç kalite kontrol sistemleri | Kaynaklardan konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | İç kalite kontrol sonuçlarının yorumlanması | Kaynaklardan konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Dış kalite kontrol | Kaynaklardan konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Dış kalite kontrol programları | Kaynaklardan konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Dış kalite kontrol sonuçlarının yorumlanması | Kaynaklardan konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 99 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,96 | ||
AKTS | 4 AKTS |