Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri | |
Kod | SHS130 |
Ad | Araştırma Yöntem ve Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | OB Ortak Dersler (Fakülte/Meslek Yüksekokulu/Konservatuvar) S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MERAL MİRALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MERAL MİRALOĞLU
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. MERAL MİRALOĞLU (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Doç. Dr. MERAL MİRALOĞLU (Bahar) (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Doç. Dr. MERAL MİRALOĞLU (Bahar) (D Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, ön lisans düzeyinde öğrencilere eğitim bilimleri ile ilgili araştırma yöntemleri konusunda temel bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Eğitim ve araştırmada yöntem bilimleri (Nitel,nicel,karma) araştırma yöntemleri, araştırmada güvenirlik, Geçerlik, ve Genellenebilirliğin nasıl sağlandığı ve etik konular ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İnternet: Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri, Doç. Dr. Vildan Sümbüloğlu, Prof. Dr. Kadir Sümbüloğlu
Notlar
Power point sunum, ders notları, dijital kaynaklar, sosyal medya, haber kaynakları, kongre materyalleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilim ve Araştırmayla İlgili Temel Kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Araştırma Sorununun Tanımlanması ve Denence Kurmayı kavrar. |
ÖÇ03 | Hipotez Testi İle İlgili Kavramları tanır. |
ÖÇ04 | Bazı parametrelere İlişkin Test Uygulamaları yapmayı kavrar. |
ÖÇ05 | Ölçme , Deneysel Yöntem , Betimleme Yöntemini tanımlar. |
ÖÇ06 | Örneklem Seçme Mantığını tanır. |
ÖÇ07 | Niteliksel Araştırmaların Bilimselliği Niteliksel Araştırmalarda Güvenirlik, Geçerlik, Genellenebilirliğin neler olduğunu ve Niteliksel Araştırmalarda Analiz, Niteliksel Araştırmaların Ahlaki Yönünü kavrar. |
ÖÇ08 | Anket Yönteminin Genel Yapısı ve Özellikleri , Anket Yönteminin Türlerini tanır. |
ÖÇ09 | Uygun Anket Türünü Belirlemeyi tanır. |
ÖÇ10 | Soru Formunun Yapısı, Soru Çeşitleri, Soru Formatları Doğru ve Dürüst Cevapların Elde Edilmesi, Bir Soru Formu Yapılandırılırken Dikkat Edilmesi Gereken Noktaları bilir. |
ÖÇ11 | Araştırma Tasarımı ve İstatistik Test Seçimi yapmayı kavrar. |
ÖÇ12 | Kaynakça Hazırlama, Etik İhlaller ve İntihal kavramlarını tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temelini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyeni tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar araç-gereçlerini ve ölçüm yöntemlerini sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölçümlerin preanalitik, analitik ve postanalitik evreleri ile ilgili ayrıntılı bilgiyi kullanarak, bu evrelerde yapılacak işlemleri açıklar | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastadan alınan biyolojik materyalleri usulüne uygun olarak teslim alır, kabul eder, analize hazırlar ve gerekiyorsa uygun şartlarda korunmasını sağlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analizlerin iç ve dış kalite kontrol çalışmalarını, günlük kontrol işlemlerini uyguladıktan sonra hasta örneklerinin analizlerini yapar, sonuçlarını kontrol eder ve laboratuvar uzmanına raporlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli olarak yapar, yaptırır ve takip ederek en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar eksiklerini belirler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik değerleri klinisyene en uygun ve hızlı şekilde bildirerek koordinasyonu sağlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra teknolojik gelişmeleri takip ederek öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirerek kendini ve kariyerini geliştirir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları, hastalar ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık, biyogüvenlik ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim ve Araştırmayla İlgili Temel Kavramlar, Giriş Bilimsel Araştırma Nedir , Bilimsel Araştırmalarının Aşamaları sayısal ve Niteliksel Araştırma Yaklaşımları, sayısal Araştırma Modelleri | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Araştırma Sorununun Tanımlanması ve Denence Kurma | Kaynak ders notları ve ders sunuları,kongre materyalleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hipotez Testi İle İlgili Kavramlar, Hipotez Testi Sürecinde Adımlar , Bazı parametrelere İlişkin Test Uygulamaları, | Kaynak ders notları ve ders sunuları, dijital kaynaklar, sosyal medya, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Kavramsallaştırma, İşletimselleştirme | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Ölçme | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Deneysel Yöntem | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Yöntem Açıklama | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
8 | ARA SINAV | Kaynak ders notları ve ders sunularından çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İçerik Analizi, Alan Araştırması | Kaynak ders notları ve ders sunuları, dijital kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Örneklem Seçme Mantığı | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Niteliksel Araştırmaların Bilimselliği Niteliksel Araştırmalarda Güvenirlik,Geçerlik ve Genellenebilirlik, Nitelikseliksel Araştırmalarda Veri Toplama Özellikleri ve Teknikleri , Niteliksel Araştırmada Düzenleme , Niteliksel Araştırmalarda Analiz, | Kaynak ders notları ve ders sunuları, sosyal medya, haber kaynakları, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Anket Yönteminin Genel Yapısı ve Özellikleri , Anket Yönteminin Türleri,Uygun Anket Türünü Belirleme ,Anket Uygulamalarında Cevaplama Oranını Arttırma, | Kaynak ders notları ve ders sunuları, haber kaynakları, dijital kaynaklar,haber kaynakalrı, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
13 | Anket Yönteminin Genel Yapısı ve Özellikleri , Anket Yönteminin Türleri,Uygun Anket Türünü Belirleme ,Anket Uygulamalarında Cevaplama Oranını Arttırma devam | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
14 | Soru Formunun Yapısı, Soru Çeşitleri, Soru Formatları ,, Doğru ve Dürüst Cevapların Elde Edilmesi, Bir Soru Formu Yapılandırılırken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar, Ön Test | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Araştırma Tasarımı ve İstatistik Test Seçimi | Kaynak ders notları ve ders sunuları,kongre materyalleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
16 | Kaynakça Hazırlama, Etik İhlaller ve İntihal | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
17 | FİNAL SINAVI | Kaynak ders notları ve ders sunularından çalışma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Ödev, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |