SHS157 Bilim İnsanları ve Buluşları

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SHS157
Ad Bilim İnsanları ve Buluşları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin sonunda öğrencilerin; bilim nedir, hangi çalışma bilimsel niteliktedir ve bilim insanılarının taşıması gereken nitelikler üzerinde durularak bilimin tarihsel gelişimi ve bilim devrimi süreci ile bilimin insan yaşamı üzerinde yarattığı etkiler ve sonuçları hakkında bakış açısı kazandırmak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında; bilim, bilim insanı ve özellikleri, bilimsel çalışmanın niteliği, bilim tarihi ve bilimsel devrim süreci, sağlık bilimleri alanındaki bilim insanları ve bilimsel çalışmaları, bu çalışmaların toplum ve insan sağlığına yansımaları vb konular ele alınmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Bilim Tarihi, Colin A. Ronan, TÜBİTAK Akademik Dizi Bilim Tarihi: Rönesanstan Günümüze Modern Bilimin Tarihi, John Gribbin, Çeviri: Barış Gönülşen, Alfa Yayınları, 2014.

Notlar

Ders Slaytları, Bilimsel belgeseller


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimin tanımını yapar.
ÖÇ02 Kimlere bilim insanı denebileceğini tanımlar.
ÖÇ03 Hangi çalışmanın bilimsel nitelikte olduğunu ayırt eder.
ÖÇ04 Bilim devrimi sürecini açıklar.
ÖÇ05 Bilim tarihinde önemli gelişmeleri sıralar.
ÖÇ06 Tarihten bugüne bilimin gelişimini yorumlar.
ÖÇ07 İlgi alanlarında buluşları olan bilim insanlarını sunar.
ÖÇ08 Bilim insanı niteliğine sahip, alanında bilimsel bilgi literatürüne katkısı bulunan bir kişinin bilimsel çalışmalarını eleştirel olarak değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim nedir Bilim insanı kime denir Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bilimsel çalışmanın niteliği Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
3 Bilimin tarihi Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Bilim devrimi Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 1 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
6 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 2 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
7 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 3 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 4 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
10 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 5 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
11 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 6 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
12 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 7 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
13 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 8 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
14 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 9 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
15 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 10 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sunum belgesi hazırlama ve teslim Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 91
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,64
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 22.02.2025 12:18