YBP136 Temel Gerontoloji

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod YBP136
Ad Temel Gerontoloji
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Yaşlılığın tarihçesinden başlayarak yaşlılık bilimini öğrenerek dünyada ve Türkiyede yaşlılığa bakışın nasıl olduğunu, yaşlılık sürecinde meydana gelen değişimleri,sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik politikaları bilmek,yaşlılarla ilgili dernek, kurum ve kuruluşları ve yaşlıları ilgilendiren kanun ve yönetmelikleri öğrenmektir.

Dersin İçeriği

Yaşlılık ve yaşlanma sürecindeki değişimlerin kapsamlı incelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1.Akgün S, Erdal R, Yaşlılık Kavramı ve yaşlıya yaklaşım, Temel Geriatri, güneş kitabevi,2007 2.Tarihte yaşlılık, Erişim; http://www.bilgiustam.com/yasli-insanlarin-toplumdaki-yeri/ 3.Geriatriye giriş, Erişim; www.geriatri.hacettepe.edu.tr/soru/geriatri.doc - Benzer 4.Akın G. Her Yönüyle Yaşlılık, Palme Yayıncılık, Ankara, 2006, 5. Cangöz B, Ulaç S,Yaşlılık döneminde meydana gelen psikolojik değişiklikler, Temel Geriatri,Güneş kitabevi,

Notlar

6.Karadakovan A,Aslan F E,Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım,nobel kitabevi,2010 7.Türkiye’de yaşlılık alanındaki sosyal hizmet uygulamaları, Erişim;http://www.huzurevleri.org.tr/docs/shcek_yasliliga_genel_bakis.pdf


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Geriatri ve gerontolojiyi tanımlar.
ÖÇ02 Türkiyede ve dünyada yaşlılığın demografik durumunu açıklar.
ÖÇ03 Türk kültüründe yaşlılık ve yaşlıların durumunu betimler.
ÖÇ04 Yaşlılarla ilgili dernek, kurum, kuruluşlar ve faaliyetlerini özetler.
ÖÇ05 Türkiyede yaşlılarla ilgili kanun ve yönetmelikleri bilir.
ÖÇ06 Vücut sitemlerine ait normal fizyolojiyi bilir.
ÖÇ07 Yaşlanma sürecindeki fizyolojik değişimleri bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır 5
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Geriatrinin Tarihçesi, Yaş, Yaşlanma ve Yaşlılık Kavramları Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Geriatri ve Gerontolojinin Temel Kavramları, Yaşlılık Çeşitleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Türkiye’de ve Dünyada Demografik Yapı ve Yaşlanma Süreci Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Yaşlanma Kavramına İlişkin Yaklaşımlar, Yaşlanma Kuramları Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 Yaşlılığı Etkileyen Etmenler Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Yaşlanma ile Oluşan Fizyolojik Değişimler-I Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Yaşlanma ile Oluşan Fizyolojik Değişimler-II Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yaşlılıkta Görülen Sağlık Sorunları-I Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Yaşlılıkta Görülen Sağlık Sorunları-II Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Yaşam Kalitesi Kavramı ve Yaşlı Bireylerin Yaşam Kalitesi Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Yaşlılara Yönelik Sosyal Politikalar ve Sosyal Çevrenin Düzenlenmesi Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
13 Türkiye’de Yaşlılıkla İlgili Mevzuat, Etik, Kanunlar ve Hizmet Veren Kurumlar Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Ulusal ve uluslar arası yaşlılık politikaları Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Türkiye' de ve dünyada yaşlıların durumu Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2024 02:13