Genel Bilgi
Kod | IKZ206 |
Ad | İktisat Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TOLGA KABAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
İktisat bilimine katkıda bulunmuş büyük insanlar ve önemli düşünce okulları anlatılacaktır. Günümüzde uygulanan iktisat politikalarının çoğunluğu bu iktisatçıların ve okullarının düşüncelerinin ürünü olarak ortaya çıkmıştır. Günümüzdeki iktisadi sorunları ve önerilen iktisat politikalarını anlamak için iktisat bilimine katkıda bulunmuş bu insanların düşüncelerini öğrenilmesi gerekir.
Dersin İçeriği
İktisat biliminin tarihsel gelişimini ve evrimini anlatma. Bu bağlamda iktisat biliminin kurucu babaları olarak bilinen Adam Smith, David Ricardo, Jeremy Bentham, John Stuart Mill, Alfred Marshall, J. Maynard Keynez, gibi kişilerin görüşlerini anlatma.
Dersin Ön Koşulu
Ders Ön Koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
İktisadi Düşünce Tarihi, Çevirenler: Mustafa Acar, Ekrem Erdem, Metin Toprak, Adres Yaynları,2014.
Notlar
Feodal Toplumdan Yirminci Yüzyıla, Leo Huberman, İletişim.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Klasik okulun özelliklerini ve temsilcilerini anlatır. |
ÖÇ02 | Marjinalizm akımının önemini açıklar |
ÖÇ03 | Neoklasik okulun özelliklerini ve temsilcilerini anlatır |
ÖÇ04 | Keynezyen devrimi ve önemini anlatır |
ÖÇ05 | Milton Friedman'ın para politikasıyla ilgili görüşlerini açıklar |
ÖÇ06 | İktisadi Düşünce Okullarını (Klasik okul, Neoklasik okul, Keynezyen okul ve Monetarist okul) karşılaştırır |
ÖÇ07 | Karl Marx'ın kapitalizmle ilgili görüşlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri açıklar | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretir | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kantitatif ve Kalitatif teknikleri kullanarak analiz yapar. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramlarını kullanır | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilişim yetenekleri ile bilgiyi etkin sunar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi analiz yöntemlerini uygular. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapar | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İktisadi Düşünce Konularına Genel Bir Bakış ve Yöntem | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yeni Çağ Başlarında Avrupa Düşüncesi ve Merkantilist Doktrin | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Liberal Doktrin ve Liberal İktisadın Doğuşu | Anlatılan Konuların Ders Notları ve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İktisadın İlk yüzyılında Klasik Politik İktisada Yön Veren Olgular Ve Klasik İktisat | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Klasik İktisat ve Başlıca Katkılar | Anlatılan Konuların Ders Notları ve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sosyalist Düşünceler | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Milli İktisat Doktrini ve Tarihçi Düşünceler | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Neo-klasik İktisat ve Katkılar | Anlatılan Konuların Ders Notları ve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Neo-klasik İktisat (Devam) | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kurumcu Düşünce Okulu ve Katkılar | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Keynes İktisadı ve Keynescilik | Anlatılan Konuların Ders Notları ve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Avusturya Okulu ve Yeni Liberal İktisat | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Monetarizm, Yeni-Klasik İktisat ve Arz Ekonomisi | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Keynezyen İktisat ve Katkılar | Anlatılan Konuların Ders Notları ve Kaynaklardan Tekrar Edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |