Genel Bilgi
Kod | IKZ301 |
Ad | Uluslararası İktisat I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FİKRET DÜLGER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HARUN BAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. FİKRET DÜLGER (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, ekonominin uluslararası boyutunu reel yönden analiz etmeyi, ülkeleri karşılıklı ticarete yönelten nedenleri teorileriyle incelemeyi, Ekonomik birleşmeleri incelemeyi, Türkiye'nin dış ticaret yapısını ve gelişimini değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Klasik, Neo-Klasik ve Modern Dış Ticaret Teorileri- Uluslararası Ticaret Teorisi Analizleri- Dış Ticaret Teorisi ve Ekonomik Büyüme Analizleri-Dış Ticaret Politikası- Dış Ticaret Politikası Araçları
Dersin Ön Koşulu
Ders Ön Koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Halil Seyidoğlu, Uluslararası İktisat Teori Politika ve Uygulama Erdal Ünsal, Uluslararası İktisat, Teori, Politika ve Açık Ekonomi Makro İktisadı
Notlar
International Economics: Theory and Policy, Global Edition- Paul Krugman, Maurice Obstfeld, Marc Melitz
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uluslararası ticaretin nedenlerini ortaya koyar |
ÖÇ02 | Uluslararası iktisat teorilerini ve temel kavramlarını anlar ve tanımlar |
ÖÇ03 | Ekonomik aktörlerin açık ekonomilerdeki rollerini açıklar |
ÖÇ04 | Dış ticaret ve büyüme arasındaki teorik ilişkiye dayanarak dünya ticaret sistemini ve azgelişmiş ülkelerin yerini sorgular |
ÖÇ05 | Alternatif ticaret politikalarının etkilerini kavrar |
ÖÇ06 | Ekonomik büyüme ve kalkınma sürecinde alternative ticaret politikalarını karşılaştırır ve tartışır |
ÖÇ07 | Uluslararası ekonomik göstergeleri takip eder ve yorumlar |
ÖÇ08 | Uluslararası iktisadın genel iktisat içindeki yerini ayırt eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri açıklar | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretir | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kantitatif ve Kalitatif teknikleri kullanarak analiz yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramlarını kullanır | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilişim yetenekleri ile bilgiyi etkin sunar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi analiz yöntemlerini uygular. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Uluslararası İktisada Giriş | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Klasik DışTicaret Teorileri. Mutlak üstünlükler, Karşılaştırmalı Üstünlükler Teorisi I | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Klasik Dış Ticaret Teorileri. Mutlak üstünlükler, Karşılaştırmalı Üstünlükler Teorisi II | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Uluslararası Ticaret Teorisi Analizleri: Arz ve Talep Modelleri | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Faktör Donatımı Teoremi | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Yeni Dış Ticaret Teorileri | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Dış ticaret teorisi ve ekonomik büyüme analizleri | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | İlgili Bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Dış ticaret Politikası | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Dış Ticaret Politikası Araçları: Tarifeler | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Diğer Dış Ticaret Politikası Araçları:Tarife Dışı Engeller | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Dünya Ticaretinin Serbestleştirilmesi | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Avrupa Birliği | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Dünyadaki Ekonomik Gruplaşmalar: Avrupa Birliği Dışındakiler | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme I | İlgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Genel Değerlendirme II | İlgili Bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |