Genel Bilgi
Kod | IKS308 |
Ad | Davranışsal Ekonomi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERHAN İŞCAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin temel amacı iktisadın yeni ve hızlı büyüyen bir alanı olarak psikolojik motifler ekonomik modellere dahil etmeye girişen davranışal iktisat ve iktisadi psikolojiyi kavranmasını sağlamaktır. Bu amaçla bireysel kararları açıklamakta davranışsal ve deneysel iktisattan kanıt ve teoriler incelenir ve deneysel iktisat yöntemini tanıtır.
Dersin İçeriği
Bu ders davranışsal ekonomiye genel bir bakış sağlar. Davranışsal ekonomi, ekonomik modellemeye bilişsel yetenek, sosyal etkileşim, ahlaki motivasyon ve duygusal tepkiler hakkında ki varsayımları dahil eder ve bunun insan davranışı üzerinden ekonomik etkilerini araştırır. Bu varsayımlar genellikle psikoloji, sosyoloji ve ilgili disiplinlerin yanı sıra deneysel ekonomi alanındaki ampirik bulgular tarafından sağlanmıştır. Davranışsal iktisat, bu çerçevede refahı iyileştiren politikalar önermeyi amaçlar.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir önkoşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Hayvansal Güdüler Robert J. Shiller, George A. Akerlof Scala Yayıncılık
Notlar
Davranışsal İktisat, Hatime Kamilçelebi, IJOPEC
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrencilerin davranışsal ve deneysel iktisada dair bir anlayış geliştirmelerini sağlar |
ÖÇ02 | Günlük hayattan örneklerle karar almanın psikolojik kökenlerini kavrar |
ÖÇ03 | İktisatta deneysel uygulamaların metodolojisini öğrenir |
ÖÇ04 | Geleneksel yaklaşımı sorgular. |
ÖÇ05 | Davranışsal yaklaşımın diğer bilim alanları ile ilişkisini belirtir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri açıklar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretir | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kantitatif ve Kalitatif teknikleri kullanarak analiz yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramlarını kullanır | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilişim yetenekleri ile bilgiyi etkin sunar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi analiz yöntemlerini uygular. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapar | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Davranışsal iktisadın alanı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Standart iktisat teorisinden sapmalar: Rasyonelite ve ötesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Davranış motifleri olarak diğerkamlık,adalet,karşılıklılık ve utanç | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Davranışı belirlemede içsel ve dışsal motivasyon | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Zaman tutarsız tercihler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Referans bağımlılık ve kayıplardan kaçınma eğilimi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sınırlı rasyonalite | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sosyal kimlikler ve iktisadi davranışa yansımaları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Belirsizlik altında karar alma | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Davranışsal oyun teorisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sosyal tercihler ve kollektif katılım: Kamu malı deneyleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | iktisatta deneysel yöntem: Deneysel tasarım | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | İktisatta deneysel yöntem: Deney verisinin analizi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Sınıf deneyine bir uygulama | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |