Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
İKTİSAT PR. | |
Kod | EKMZ407 |
Ad | Ekonometri I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEDA ŞENGÜL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÇİLER SİGEZE GÜNEY
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders Ekonometri, İktisat ve Maliye Bölümlerine kayıtlı olup temel matematikve istatistik bilgisi olan İ.İ.B. Fakültesi öğrencilerine temel ekonometriYöntemlerini öğretme amacını taşımaktadır. Bu derste içerilen başlıklar, yukarıda bahsedilen branşlara yönelik uygulamalarla ekonometrik araştırma yapmak isteyen öğrencilere kendi çalışma alanlarında destek olmayı amaçlamıştır.
Dersin İçeriği
Ekonometrinin konusu, tarihçesi, bazı temel matematik ve istatistik kuralları analiz edilecektir. İktisadi teorenin matematiksel bir kalıba oturtulması, basit klasik doğrusal regresyon modeli, çoklu klasik doğrusal regresyon modeli, klasik doğrusal regresyon modelinden bazı sapmalar, doğrusal regresyon ile ilgili diğer bazı konuları incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ders Ön Koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Tansel, A. (2015). Ekonometriye Giris, Modern Yaklasim. METU Studies in Development, 42(2), 333. Dougherty, C. (2011). Introduction to econometrics. Oxford university press, USA.
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Regresyon kavramını açıklar. |
ÖÇ02 | İki değişkenli regresyon modelinde EKK tahmin yöntemini uygular |
ÖÇ03 | İki-değişkenli regresyon modelinin sonuçlarını açıklar. |
ÖÇ04 | Regresyon modelleri ile ilgili farklı fonksiyonel biçimleri açıklar |
ÖÇ05 | Çok değişkenli regresyon modelinin sonuçlarını açıklar. |
ÖÇ06 | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir. |
ÖÇ07 | Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
ÖÇ08 | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri açıklar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında kullanabileceği politika seçeneklerini belirler. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kantitatif ve Kalitatif teknikleri kullanarak analiz yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramlarını kullanır | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi analizde bilişim yeteneklerini kullanır | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi analiz yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak / ekip olarak içinde sorumluluk alır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ekonometrinin Konusu ve Ekonometrinin Tarihçesi | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okunarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bazı Temel Matematik ve İstatistik Kuralları | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okunarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İktisadi Teorinin Matemetiksel bir Kalıba Oturtulması | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okunarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Basit Doğrusal Regresyon Modeli: EKK Tahmini | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okunarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Basit Doğrusal Regresyon Modeli: EKKYnin Özellikleri ve Varsayımları | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okunarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Basit Doğrusal Regresyon Modeli: Aralıklı Tahminler, Aralıklı Öngörü ve Hipotez Testleri | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okunarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Örnek Soru Çözümlerinin yapılması | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okunarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli: EKK Tahmini | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okunarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli: EKKynin Özellikleri ve Varsayımları | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okunarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli: Ortalamadan Sapmalar Yolu ile EKK tahmini | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okunarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli: Aralıklı Tahminler, Aralıklı Öngörü ve Hipotez Testleri | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okunarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
13 | Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli: Modelin Anlamlılığının Test Edilmesi (F Testi) | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okunarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Yapısal eşitlik testleri: Chow Testi | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okunarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Örnek Soru Çözümleri | konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okunarak derse ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |