Genel Bilgi
| Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
| İKTİSAT PR. | |
| Kod | IKZ402 |
| Ad | Türkiye Ekonomisi |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FİKRET DÜLGER |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA ILDIRAR
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste Türkiye'nin iktisat tarihinin, dönemler bazında; toplumsal gelişme, ulusal gelir, bölüşüm, dünya ekonomisi ile ilişkileri ve sosyoekonomik makro göstergelerle incelenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Osmanlı Ekonomisinden Türkiye Cumhuriyeti Ekonomisine Geçiş-1930'lu Yıllar ve Yaşanan Toplumsal Dönüşüm Devletçilik dönemi- 1950'li Yıllar ve Yaşanan Toplumsal Dönüşüm-1960'lı yıllar ve Planlı ekonomi-Kalkınma Planları- 1980'li Yıllar ve Ekonomik Dönüşüm-Güncel Ekonomik Veriler Işığında Türkiye Ekonomisine Genel Bakış
Dersin Ön Koşulu
Ders Ön Koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi
Notlar
Seçilmiş Makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Türkiye'de iktisat politikası oluşum süreçlerini, süreçleri etkileyen içsel ve dışsal faktörleri açıklar. |
| ÖÇ02 | İktisat politikalarının toplumsal gelişme, ulusal gelir, bölüşüm, genel denge, dünya ekonomisi ile ilişkiler ve sosyo-ekonomik makro göstergelere etkilerini açıklar. |
| ÖÇ03 | Türkiye ekonomisinin gelişimini dönemsel olarak açıklar. |
| ÖÇ04 | Türkiye ekonomisinin dönemler arasındaki farklılıklarını ayırt eder. |
| ÖÇ05 | Türkiye de 1980 yılında yaşanan dönüşümü tüm yönleriyle, nedenleri ve sonuçları ekseninde açıklar. |
| ÖÇ06 | Türkiye ekonomisini ulusal ve uluslararası gelişmeler kapsamında açıklar. |
| ÖÇ07 | Planlı kalkınma modeli uygulamasının nedenlerini, koşullarını ve sonuçlarını açıklar. |
| ÖÇ08 | Türkiye ekonomisinde yaşanan krizlerin neden sonuçlarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar. | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtir. | 5 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlar. | 5 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri açıklar | 4 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında kullanabileceği politika seçeneklerini belirler. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kantitatif ve Kalitatif teknikleri kullanarak analiz yapar. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramlarını kullanır | 5 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi analizde bilişim yeteneklerini kullanır | 4 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi analiz yöntemlerini uygular. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapar | 4 |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak / ekip olarak içinde sorumluluk alır. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 4 |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Devletinden Türkiye Cumhuriyetine Kalan Ekonomik Yapı | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluş Yılları | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | 1930'lu Yıllar ve Yaşanan Toplumsal Dönüşüm | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Devletçilik dönemi, sermaye birikimi kaynakları | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | 1950'li Yıllar ve Yaşanan Toplumsal Dönüşüm | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Savaş sonrası dönemde sermaye birikimi ve sektörel gelişmeler | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | 1960'lı yıllar ve Planlı ekonomi | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Kalkınma Planları | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | 1980'li Yıllar ve Ekonomik Dönüşüm | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | 1980 Sonrası Para Politikası | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | 1980 Sonrası Kamu Kesimi | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Sektörel Gelişmeler | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Güncel Ekonomik Veriler Işığında Türkiye Ekonomisine Genel Bakış | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Soru-Cevap |
| 15 | Genel Değerlendirme I | İlgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Genel Değerlendirme II | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||