ECOS308 Behavioral Economics

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
İKTİSAT PR. (İNGİLİZCE)
Kod ECOS308
Ad Behavioral Economics
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ERHAN İŞCAN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ERHAN İŞCAN (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, geleneksel ekonomik teorilerin varsayımlarını sorgulayarak, bireylerin ekonomik karar alma süreçlerinde nasıl irrasyonel davranışlar sergileyebileceğini incelemeyi amaçlamaktadır. Psikoloji ve ekonomi disiplinlerinin kesişiminde yer alan davranışsal ekonomi, sınırlı rasyonalite, bilişsel önyargılar, sosyal tercihler ve karar alma mekanizmalarına odaklanmaktadır. Öğrenciler, davranışsal ekonomi teorilerini ve bu teorilerin finans, kamu politikası ve işletme alanlarındaki uygulamalarını öğreneceklerdir.

Dersin İçeriği

Davranışsal ekonomiye giriş, geleneksel ekonomi ve davranışsal ekonomi arasındaki farklar, sınırlı rasyonalite ve karar alma süreçleri, bilişsel önyargılar ve heuristikler, kayıptan kaçınma ve çerçeveleme etkisi, risk ve belirsizlik altında karar verme, zaman tutarsızlığı ve öz-kontrol problemleri, sosyal tercihler ve adalet algısı, motivasyon, teşvikler ve ödüllendirme sistemleri, nöroekonomi ve beyin temelli karar alma, tüketici davranışları ve pazarlama stratejileri, davranışsal finans ve yatırım kararları, kamu politikalarında davranışsal ekonomi uygulamaları, "nudge" teorisi ve politika tasarımı, etik ve davranışsal ekonomi eleştirileri.

Dersin Ön Koşulu

Herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

KAHNEMAN, Daniel. Hızlı ve yavaş düşünme. 2015.

Notlar

Thaler, R. H., & Sunstein, C. R. (2017). Dürtme. Çev. Enver Günsel). İstanbul: Pegasus Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Davranışsal ekonomi ile geleneksel ekonomi arasındaki temel farkları açıklar.
ÖÇ02 Sınırlı rasyonalite ve bilişsel önyargıların ekonomik karar alma süreçlerine etkisini açıklar.
ÖÇ03 Risk ve belirsizlik altında bireylerin karar verme sürecini açıklar.
ÖÇ04 Davranışsal ekonomi teorilerini kamu politikası, finans ve pazarlama alanlarına uygular.
ÖÇ05 Nöroekonomi ve beyin temelli karar alma süreçlerini açıklar.
ÖÇ06 Dürtme teorisinin politika tasarımında kullanılışını açıklar.
ÖÇ07 Davranışsal ekonomi bulgularının etik ve sosyal etkilerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlar. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri algılar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretebilir. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kantitatif ve niteliksel teknikleri kullanarak analiz yapar. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanır. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilişim yetenekleri ile bilgiyi etkin sunar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi analiz yöntemlerini uygular. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapar. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Davranışsal iktisadın alanı İlgili Kitap Bölümünü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Standart iktisat teorisinden sapmalar: Rasyonelite ve ötesi-1 İlgili Kitap Bölümünü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Davranış motifleri olarak diğerkamlık,adalet,karşılıklılıkve utanç İlgili Kitap Bölümünü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Standart iktisat teorisinden sapmalar: Rasyonelite ve ötesi İlgili Kitap Bölümünü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Zaman tutarsız tercihler İlgili Kitap Bölümünü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Referans bağımlılıkve kayıplardan kaçınma eğilimi İlgili Kitap Bölümünü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Sınırlı rasyonalite İlgili Kitap Bölümünü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav İlgili Kitap Bölümlerini Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sosyalkimlikler ve iktisadi davranışa yansımaları İlgili Kitap Bölümünü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Belirsizlikaltında kararalma İlgili Kitap Bölümünü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Davranışsal oyun teorisi İlgili Kitap Bölümünü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Sosyal tercihler ve kollektifkatılım: Kamumalı deneyleri İlgili Kitap Bölümünü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 İktisatta deneysel yöntem: Deneysel tasarım İlgili Kitap Bölümünü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 İktisatta deneysely öntem: Deney verisinin analizi İlgili Kitap Bölümünü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Sınıf deneyine bir uygulama-Sınıf deneyine bir uygulama İlgili Kitap Bölümünü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili Kitap Bölümlerini Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
17 Yarıyıl Sonu Sınavları-2 İlgili Kitap Bölümlerini Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.03.2025 11:42