Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
İKTİSAT PR. (İNGİLİZCE) | |
Kod | ECOS308 |
Ad | Behavioral Economics |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERHAN İŞCAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ERHAN İŞCAN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, geleneksel ekonomik teorilerin varsayımlarını sorgulayarak, bireylerin ekonomik karar alma süreçlerinde nasıl irrasyonel davranışlar sergileyebileceğini incelemeyi amaçlamaktadır. Psikoloji ve ekonomi disiplinlerinin kesişiminde yer alan davranışsal ekonomi, sınırlı rasyonalite, bilişsel önyargılar, sosyal tercihler ve karar alma mekanizmalarına odaklanmaktadır. Öğrenciler, davranışsal ekonomi teorilerini ve bu teorilerin finans, kamu politikası ve işletme alanlarındaki uygulamalarını öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği
Davranışsal ekonomiye giriş, geleneksel ekonomi ve davranışsal ekonomi arasındaki farklar, sınırlı rasyonalite ve karar alma süreçleri, bilişsel önyargılar ve heuristikler, kayıptan kaçınma ve çerçeveleme etkisi, risk ve belirsizlik altında karar verme, zaman tutarsızlığı ve öz-kontrol problemleri, sosyal tercihler ve adalet algısı, motivasyon, teşvikler ve ödüllendirme sistemleri, nöroekonomi ve beyin temelli karar alma, tüketici davranışları ve pazarlama stratejileri, davranışsal finans ve yatırım kararları, kamu politikalarında davranışsal ekonomi uygulamaları, "nudge" teorisi ve politika tasarımı, etik ve davranışsal ekonomi eleştirileri.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
KAHNEMAN, Daniel. Hızlı ve yavaş düşünme. 2015.
Notlar
Thaler, R. H., & Sunstein, C. R. (2017). Dürtme. Çev. Enver Günsel). İstanbul: Pegasus Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Davranışsal ekonomi ile geleneksel ekonomi arasındaki temel farkları açıklar. |
ÖÇ02 | Sınırlı rasyonalite ve bilişsel önyargıların ekonomik karar alma süreçlerine etkisini açıklar. |
ÖÇ03 | Risk ve belirsizlik altında bireylerin karar verme sürecini açıklar. |
ÖÇ04 | Davranışsal ekonomi teorilerini kamu politikası, finans ve pazarlama alanlarına uygular. |
ÖÇ05 | Nöroekonomi ve beyin temelli karar alma süreçlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Dürtme teorisinin politika tasarımında kullanılışını açıklar. |
ÖÇ07 | Davranışsal ekonomi bulgularının etik ve sosyal etkilerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri algılar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretebilir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kantitatif ve niteliksel teknikleri kullanarak analiz yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilişim yetenekleri ile bilgiyi etkin sunar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi analiz yöntemlerini uygular. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapar. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Davranışsal iktisadın alanı | İlgili Kitap Bölümünü Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Standart iktisat teorisinden sapmalar: Rasyonelite ve ötesi-1 | İlgili Kitap Bölümünü Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Davranış motifleri olarak diğerkamlık,adalet,karşılıklılıkve utanç | İlgili Kitap Bölümünü Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Standart iktisat teorisinden sapmalar: Rasyonelite ve ötesi | İlgili Kitap Bölümünü Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Zaman tutarsız tercihler | İlgili Kitap Bölümünü Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Referans bağımlılıkve kayıplardan kaçınma eğilimi | İlgili Kitap Bölümünü Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Sınırlı rasyonalite | İlgili Kitap Bölümünü Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | İlgili Kitap Bölümlerini Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sosyalkimlikler ve iktisadi davranışa yansımaları | İlgili Kitap Bölümünü Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Belirsizlikaltında kararalma | İlgili Kitap Bölümünü Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Davranışsal oyun teorisi | İlgili Kitap Bölümünü Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sosyal tercihler ve kollektifkatılım: Kamumalı deneyleri | İlgili Kitap Bölümünü Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İktisatta deneysel yöntem: Deneysel tasarım | İlgili Kitap Bölümünü Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | İktisatta deneysely öntem: Deney verisinin analizi | İlgili Kitap Bölümünü Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Sınıf deneyine bir uygulama-Sınıf deneyine bir uygulama | İlgili Kitap Bölümünü Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Kitap Bölümlerini Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-2 | İlgili Kitap Bölümlerini Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |