Genel Bilgi
Kod | BY054 |
Ad | Moleküler Toksikoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ELİF ORUÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı ilaç, karsinojen ve diğer kirleticilerin neden olduğu kanser, nörodejeneretif hastalıklar, üreme sağlığı ve endokrin bozulma ile ilgili hastalıkların moleküler mekanizmalarını ve bu konuyla ilgili metodolojiyi açıklamaktır. Ayrıca, çevre ve insan sağlığı alanında farkındalık oluşturmak, sürdürülebilir yaşam ve doğal kaynakların kullanılması konularında strateji geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu ders organizmanın gelişiminin her aşamasında ilaçların, karsinojenlerin ve kirleticilerin neden olduğu kanser, nörodejeneretif hastalıklar, üreme sağlığı ve endocrin bozulma ile ilgili hastalıkların moleküler mekanizmalarını genler, enzimler, reseptörler, hormonlar üzerindeki etkilerini, ayrıca hücre hasarı ve koruma mekanizmaları ile ilgili araştırma yöntemlerini içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Toksikoloji kitapları
Notlar
PubMed, WOS
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toksikoloji, toksik maddeler ve bu maddelere maruziyeti açıklar |
ÖÇ02 | Toksik maddelerin doku spesifik dağılımlarını açıklar |
ÖÇ03 | İlaç ve diğer ksenobiyotiklerein vücutta nasıl metabolize edildiğini tartışır |
ÖÇ04 | Karsinojen ve diğer kirleticilerin neden olduğu etkileri moleküler düzeyde açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Tokskolojinin genel prensipleri | İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Çevre kirliliği, toksik bileşiklerin canlıya giriş yolları, dağılımı | İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Toksik bileşiklerin metabolizmaları, Faz I reaksiyonları | İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Faz II Reaksiyonları | İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Toksik bileşiklerin eliminasyonları, biyoaktivasyonları | İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Ksenobiyotik metabolizmasını etkileyen faktörler | İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Toksik maddelere adaptasyon | İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
|
9 | Reaktif oksijen türleri | İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Hücre hasarı oluşturma mekanizmaları | İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Toksikolojide kullanılan moleküler teknikler | İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İlaç taşıyıcılar ve taşıma mekanizmaları | İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Toksikoloji ve DNA | İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Toksikoloji ve RNA Ekspresyonu | İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Risk değerlendirmesi, Maruziyet ve Biomarker | İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 30 | 60 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,84 | ||
AKTS | 6 AKTS |