Genel Bilgi
Kod | BMM312 |
Ad | İşaretler ve Sistemler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi CABBAR VEYSEL BAYSAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
İşaretlerin ile Sistem kavramlarının tanıtımı yaparak, çeşitli işaret dönüştürme teknikleri ve sistem gösterim yöntemlerinin öğretimi
Dersin İçeriği
İşaret ve sistemlere giriş. İşaret ve sistemlerin sınıflandırılması. Sürekli zaman işaretleri. Ayrık zamanlı işaretler. Sistemler ve modelleme:Sürekli zaman ve ayrık zaman sistemler. Sistemlerin özellikleri: Doğrusallık, nedensellik devamlılık. Sistemlerin zamanda analizi. Fourier serileri ve işaretlerin Fourier serileri ile gösterimi. Sürekli zaman Fourier dönüşümü .Ayrık zaman Fourier dönüşümü. Laplace dönüşümü ve sistem analizinde kullanımı. Z dönüşümü ve ayrık zamanlı sistem analizinde kullanımı. Örnekleme ve Nyquist teoremi. Frekans tepkisi ve filtrelere giriş.
Dersin Ön Koşulu
Mühendisler için Matematik I ve II derslerini almış olmak. Lineer Cebir dersini almış olmak. İleri Mühendislik Matematiği II ve II derslerini almış olmak.
Kaynaklar
Ders Kitabı: Sinyaller ve Sistemler: Dönüşüm Yöntemleri ve Matlab Kullanarak Çözümleme, 2e,M.J.Roberts,. (Çev.:Özgür Salor Durna). Nobel Akademik Yayıncılık 2012.
Notlar
Destek Kaynak: Sinyaller ve Sistemler, 2e,Oppenheim and Willsky. (Çev.: Prof. Dr.Verşan Kök) . Akademi Yayıncılık 2011.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sinyalin ve Sistemin tanımını,özelliklerin ve önemini mühendislik açısından kavrama. Sistem- Sinyal arasındaki ilişkiyi kurma |
ÖÇ02 | Doğrusallık ve zamana bağımlılık kavramlarını öğrenme.Sürekli-ayrık işaret ve sistem analiz yöntemlerini uygulayabilme |
ÖÇ03 | Sinyalleri işlemede kullanılan dönüşümleri kullanabilme .Sinyal işlemede dönüşüm seçimini yapabilme. |
ÖÇ04 | Sinyal işlemede kullanılan dönüşümlerin bilgisayar uygulamalarını tanıma |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve biyomedikal mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Biyomedikal Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Biyomedikal Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Biyomedikal Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Biyomedikal Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Biyomedikal Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Biyomedikal Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İşaret ve sistemlere giriş.İşaret ve sistemlerin sınıflandırılması | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sürekli zaman işaretleri, | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ayrık zamanlı işaretler. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sistemler ve modelleme. Sürekli zaman ve ayrık zaman sistemleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Sistemlerin özellikleri: Doğrusallık, nedensellik devamlılık. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sistemlerin zamanda analizi-1. Sürekli zaman sistemleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sistemlerin zamanda analizi-2. Ayrık zaman sistemleri | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Fourier serileri ve işaretlerin Fourier serileri ile gösterimi. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Sürekli zaman Fourier dönüşümü. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Ayrık zaman Fourier dönüşümü. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Laplace dönüşümü ve sistem analizinde kullanımı. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Z dönüşümü ve ayrık zamanlı sistem analizinde kullanımı. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Örnekleme ve Nyquist teoremi. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Frekans tepkisi ve filtrelere giriş. | Ders kaynaklarını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |