Genel Bilgi
Kod | BMM405 |
Ad | İş Sağlığı ve Güvenliği 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersle, iş sağlığı ve güvenliğinin gerekliliğini ve önemini öğreterek; modern tekniklerle bu konularda iyileştirme çalışmalarının nasıl yapılacağını göstererek, konunun hukuksal ve etik boyutu hakkında gerekli bilgilerin verilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Temel iş güvenliği kavramları/ İş güvenliğinin tarihçesi / İş sağlığı ve güvenliğinin genel prensipleri/ Risk tanımı ve risk değerlendirmesi/ İş hijyeni/ Meslek hastalıkları/ İş kazalarına ve işçi sağlığı sorunlarına karşı alınabilecek önlemler/ Ergonomi/Kişisel Koruyucu Donanımlar
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
notlar
Notlar
kitaplar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Güvenlik kültürü oluşturmaya çalışılır. |
ÖÇ02 | İş hijyeninin önemini bilir Meslek hastalıklarının sebeplerini, etkilerini ve önleme/korunma yollarını öğrenir |
ÖÇ03 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda temel kavramları öğrenir |
ÖÇ04 | İş sağlığı ve güvenliği mevzuatı ve yönetmelikleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | İş sağlığı ve güvenliğinin önemini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve biyomedikal mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Biyomedikal Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Biyomedikal Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Biyomedikal Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Biyomedikal Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Biyomedikal Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Biyomedikal Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve Güvenlik kültürü | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | a. İş sağlığı güvenliği kültürü | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İş sağlığı ve güvenliği tanımı, tarihsel gelişimi ve önemi | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İş sağlığı ve güvenliğinin genel prensipleri | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | İş kazaları ve meslek hastalıklarının tarihçesi, istatistiki bilgiler | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Çalışma ortamı gözetimi | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | İş hijyeni | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sağlık gözetimi | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | a. Meslek hastalıkları, işle ilgili hastalıklar | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | b. Meslek hastalıkları, işle ilgili hastalıklar | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | c. Meslek hastalıkları, işle ilgili hastalıklar | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | d. Meslek hastalıkları, işle ilgili hastalıklar | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Psikososyal risk etmenleri | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Final sınavı | Ders notu ve referans kaynaklar Ders notu ve referans kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | a. Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |