Genel Bilgi
Kod | BMS430 |
Ad | Medikal Görüntü İşleme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AHMET AYDIN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Çağımızda kullanılan güncel sayısal görüntü işleme metotlarının öğrenilmesi, bu yöntemlerin medikal alandaki uygulamalarının kavranılması.
Dersin İçeriği
Sayısal Görüntü Temelleri, Yeğinlik Dönüşümleri ve Uzamsal Süzme, Görüntü Onarma ve Geriçatma, Renkli Görüntü İşleme, Morfolojik Görüntü İşleme, Görüntü Bölütleme, Gösterim ve Tanımlama
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Gonzalez, R. C., Woods, R. E. (2008). Digital image processing. Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall. ISBN: 9780131687288 013168728X 9780135052679 013505267X
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sayısal Görüntü İşlemenin Temellerini Öğrenir |
ÖÇ02 | Yeğinlik Dönüşümleri, Uzamsal Filtreleme, Histogram İşleme Yöntemlerini Öğrenir |
ÖÇ03 | Gürültü Modelleri ve Bu Gürültüleri Temizlenme Yöntemlerini, Bilgisayarlı Tomgrafide Kullanılan Görüntü Geri Çatma Yöntemlerini Öğrenir |
ÖÇ04 | Renkli Görüntü İşleme Yöntemlerini Öğrenir |
ÖÇ05 | Aşındırma, Genişletme, Sınır Çıkarma vb. Morfolojik Görüntü İşleme Yöntemlerini Öğrenir |
ÖÇ06 | Nokta, Çizgi ve Kenar Bulma, Basit ve Adaptif Eşikleme, Bölge Tabanlı Bölütleme vb. Görüntü Bölütleme Yöntemlerini Öğrenir |
ÖÇ07 | Nesne Tanımada Ihtiyac Duyulan Kenar ve Bölgesel Temsil Etme ve Tanımlama Yöntemlerini Öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve biyomedikal mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Biyomedikal Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Biyomedikal Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Biyomedikal Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Biyomedikal Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Biyomedikal Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Biyomedikal Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı ve Giriş | Ders İçeriğinin Gözden Geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
2 | Sayısal Görüntü İşlemeye Giriş ve Temel Adımlar | Ders Kitabı 1. Bölümü Gözden Geçirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
3 | Görüntü Alınması ve Sayısallaştırılması | Ders Kitabından 2.1, 2.2, 2.3, 2.4 Gözden Geçirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | Görüntü İşleme ile İlgili Temel Kavramlar | Ders Kitabından 2.5, 2.6 Gözden Geçirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
5 | Yeğinlik Dönüşümleri ve Histogram İşleme | Ders Kitabından 3.1, 3.2, 3.3 Gözden Geçirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
6 | Uzamsal Filtreleme - 1 | Ders Kitabından 3.4, 3.5 Gözden Geçirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
7 | Uzamsal Filtreleme - 2 | Ders Kitabından 3.6, 3.7 Gözden Geçirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Görüntü Onarma ve Geriçatma | Ders Kitabından 5. Bölüm Gözden Geçirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
10 | Renkli Görüntü İşleme | Ders Kitabından 6. Bölüm Gözden Geçirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
11 | Morfolojik Görüntü İşleme | Ders Kitabından 9. Bölüm Gözden Geçirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
12 | Görüntü Bölütleme - 1 | Ders Kitabından 10.1, 10.2, 10.3 Gözden Geçirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
13 | Görüntü Bölütleme - 2 | Ders Kitabından 10.4, 10.5, 10.6 Gözden Geçirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
14 | Şekil Tanımlama | Ders Kitabından 11. Bölüm Gözden Geçirilecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
15 | Genel Tekrar ve Soru-Cevap | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |