Genel Bilgi
Kod | BMS436 |
Ad | Doku Mühendisliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. DİLEK SÖNMEZER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere doku mühendisliği tanımı ve uygulamalarını öğreterek biyomalzemeler ve hücreler kullanılarak hasarlı dokunun tedavisi için çeşitli yaklaşımları öğretmek.
Dersin İçeriği
Hücre-doku yapısı ve ilişkisi, Doku çeşitleri ve özellikleri, Dokularda meydana gelen hasarlar ve tedavi yöntemleri, Biyomalzemelerin doku mühendisliği alanında kullanımı, Ekstrasellüler matriks yapısı ve doku mühendisliği ile ilişkisi, Hücreler arası madde alış verişi, Hücre sinyal mekanizması, Hasarlı dokunun tedavisinde doku mühendisliği yaklaşımı, Yapay doku ve organ üretimi için kullanılan yöntemler, Nanobiyomalzemeler ve doku mühendisliğinde kullanımı, Rejeneratif tıp
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Tissue Engineering and Regenerative Medicine
Notlar
Biomaterials in Tissue Engineering and Regenerative Medicine
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hücre ve doku mühendisliği konusundaki temel tanım ve kavramları öğrenir |
ÖÇ02 | Kök hücre ve kök hücre kaynakları hakkında bilgi edinir |
ÖÇ03 | Doku mühendisliği ürünleri hakkında bilgi edinir |
ÖÇ04 | Ekstrasellüler matriks yapısı ve doku mühendisliği ile ilişkisini kavrar. |
ÖÇ05 | Doku islelesi ve doku iskelesi üretiminde kullanılan biyomalzemeler hakkında bilgi edinir |
ÖÇ06 | Literatür araştırması ve deney tasarımı yapmayı öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve biyomedikal mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyomedikal Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Biyomedikal Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Biyomedikal Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Biyomedikal Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Biyomedikal Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Biyomedikal Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Biyomedikal Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doku Mühendisliğine giriş | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Kök hücre kaynakları ve kök hücre çeşitleri | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Hücre sinyal iletim mekanizmaları | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Doku mikroçevresi | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Hücre dışı matriks ve bileşenleri | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Polimerik iskelet yapıları | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Hücre terapilerinin geliştirilmesi ve klinik setler | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | İlgili konunun okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doku mühendisliğinde nanoteknolojik yaklaşımlar | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Doku mühendisliği ürünleri-1 | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Doku mühendisliği ürünleri-2 | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Doku mühendisliği ürünleri-3 | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Doku mühendisliği ürünleri-4 | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Doku mühendisliği ürünleri-5 | İlgili konunun okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | Doku mühendisliği ürünleri-6 | İlgili konunun okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders notlarına çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders notlarına çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |