BBT419 Sorunlu Toprakların Islahı

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BBT419
Ad Sorunlu Toprakların Islahı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SELİM EKER
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. SELİM EKER (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğrencilere toprakların temel kimyasal bileşenleri ve özelliklerini tanıtmak ve bu özelliklerle toprak verimliliği - özellikle besin elementleri arasındaki ilişkileri kimyasal bir perspektif içerisinde kavramasını sağlayacak bilgileri vermektir.

Dersin İçeriği

Yerkabuğunun element bileşimi, birincil ve ikincil mineraller, toprak oluşturan faktörler- pedojenik rejimler. Toprak oluşturan tepkimeler, karbonat dengesi-kalsit içeren sistemler. İyon değişimi, katyon değişim kapasitesi, iyon dağılımı, baz doygunluğu. Azot, fosfor, potasyum ve mikroelement dengeleri. Toprak organik maddesi- hümik ve fülvik fraksiyonlar. Toprak kolloidlerinin yapıları, yüzey özellikleri ve besin elementi adsorpsiyonundaki işlevleri.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

p.p. sunuları

Notlar

Toprak Kimyası, 1995. Usta, s. Ankara Üni.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bu dersi alan öğrenciler toprakları kimyasal özelliklerini bilir
ÖÇ02 'Toprak oluşumu' kavramını pekiştirir
ÖÇ03 onların tarımsal üretimde daha etkin kullanılmalarını sağlayacak eylemleri planlar ve uygular
ÖÇ04 Sorunlu toprakların olanaklı ise belli düzeyde ıslah edilerek kültüre alınması, değilse doğal bir kaynak olarak gelecek nesiller için korunması gerektiği bilincine varır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. 2
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki karmaşık problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toprak Bilimi ve Bitki Beslemede karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlari ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular.
PÖÇ04 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçer ve kullanır, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde yararlanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplin içi (Toprak Bilimi ve Bitki Besleme) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır, bireysel çalışma becerisine sahip olur
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; "başlangıç" seviyesinde yabancı dil bilgisine sahip olur; Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında etkin rapor yazar, yazılı olan raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etik ilkelerine uygun davranır, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır, sürdürülebilir kalkınmanın önemini kavrar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toprak Bilimi ve Bitki Besleme uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına yansıyan sorunları hakkında yeterli bilgiye sahip olur, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanına ait çözümlerin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yerkabuğunun kimyasal bileşimi, kayaçlar, birincil ve ikincil mineraller ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Toprak oluşturan faktörler (kimyasal etkiler) ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Pedojenik rejimler (kimyasal etkiler) ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Toprak oluşturan kimyasal tepkimeler ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Karbonat dengesi, kalsit içeren sistemler ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Toprağın katı, sıvı ve gaz fazları arasındaki madde transferi, entansite ve kapasite ilişkileri. Mineral çözünürlük dengesi - toprak çözeltisinde besin elementi konsantrasyonları ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Mineral çözünürlük dengesi (devam) ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Genel çalıma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Toprak kolloidleri - kil mineralleri - yüzey özellikleri ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Elektrik çift tabaka, iyon değişimi ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Katyon değişim kapasitesi, iyon dağılımı, baz doygunluğu ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Potasyum dengesi- kil mineralleri, potasyum fiksasyonu ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Topraklarda azot dengesi: azotun oksidasyon sayıları, mineralizasyon-amonifikasyon, nitrifikasyon, ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Topraklarda azot dengesi (devam): assimilatif ve dissimlatif nitrat indirgenmesi (denitrifikasyon), nitrat yıkanması, immobilizasyon. ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Toprak organik maddesi: karbonun oksidasyon sayıları. Organik maddenin parçalanması, humus sentezi, hümik ve fülvik fraksiyonlar ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel çalıma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel çalıma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2024 03:30