Genel Bilgi
Kod | HEM682 |
Ad | Cerrahi Sonrası Hızlandırılmış İyileşme Protokolleri ve Hemşirelik Bakımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVİLAY ERDEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEVİLAY ERDEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yurt içi ve yurt dışı hızlı iyileştirme protokollerini karşılaştırma, bilinen bir uygulamayı farklı bir alana uygulama ERAS ve FAST Track Cerrahisi
Dersin İçeriği
Hızlı iyileşme protokolleri önemi ve temel ilkeleri
Dersin Ön Koşulu
Öğrenci derse önceden hazırlıklı gelir.
Kaynaklar
Cerrahi Hemşireliğinde ERAS Yoğun Bakım Hemşireliği Vakalarla Cerrahi Kitabı
Notlar
Cerrahi Hemşireliğinde ERAS Yoğun Bakım Hemşireliği Vakalarla Cerrahi Kitabı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ameliyat öncesi, sırası ve sonrasındaki iyileşme protokolleri güncel ve ileri düzeyde bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşma. Yurt içi ve yurt dışı hızlı iyileştirme protokollerini karşılaştırır, bilinen bir uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. |
ÖÇ02 | Hemşirelik lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir. |
ÖÇ03 | Hemşireliğin rol ve işlevlerini bilir, hemşirelik felsefesini kavrar. |
ÖÇ04 | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. |
ÖÇ05 | Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtabilir ve Hemşirelik sürecini bakımda kullanabilir |
ÖÇ06 | Birey, aile ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmede hemşirenin sorumluluklarını tanımlar ve sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirenin sorumluluklarını bilir. |
ÖÇ07 | Hemşirelik ile ilgili edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. |
ÖÇ08 | Kanıta dayalı uygulamaları hastasının bakımına yansıtır, hemşirelik değerleri ve etik ilkelere uygun bireyselleştirilmiş bakım sağlar. |
ÖÇ09 | Hemşireliğe özgü bilimsel gelişmeleri izleyebilir. |
ÖÇ10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. |
ÖÇ11 | Hemşirelik öğretiminde uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşim kurar. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hızlı iyileşme protokolleri önemi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hızlı iyileşme protokolleri temel ilkeleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | ERAS ve FAST Track Cerrahisi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Hızlı iyileşmesi protokolleri bileşenleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Anestezide hızlı iyileşme protokolleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Erken mobilizasyonda uygulanan protokoller | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Erken beslenmede uygulanan protokoller | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | GİS ve hızlı iyileşme protokolleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Ağrı yönetiminde hızlı iyileşme protokolleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Beden ısısı kontrolünde hızlı iyileşme protokolleri | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Tanı ve tedavi araç gereçlerinin kullanımında protokoller | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Protokollere uyumun denetlenmesi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Sağlık personelinde protokole uyum | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |