HEM513 Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği I

6 AKTS - 2-4 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HEM513
Ad Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 2-4 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ŞENAY ÇETİNKAYA
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ŞENAY ÇETİNKAYA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin geçmişte ve bugün farklı toplumlarda çocuğa verilen önem ile ülke koşullarına yönelik çocuk sağlığı sorunları ve çözüm yöntemlerini kavramasını sağlamak Temel Sağlık Hizmetleri kapsamında Türkiyede koruyucu sağlık hizmetlerinde çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin önem yeri ve katkısını kavratmak Çocuğun büyüme ve gelişme sürecini, büyüme ve gelişme ile ilgili teorileri bilmesini, bu süreci olumlu ya da olumsuz yönde etkileyen etmenleri tanıma ve değerlendirme yeteneğini kazandırmak Çocuğun sağlıklı büyüme ve gelişmesinin önemi çeşitleri ve beslenme bozukluklarından kaynaklanan sorunlarda gerekli girişim yeteneğini kazandırmak Öğrenci hemşirelere çocuk ve ailede saptadıkları sağlık sorunlarına yönelik uygun girişimleri planlama uygulama ve değerlendirme ile birlikte bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme ve araştırma yeteneği kazandırmaktır Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde disiplinlerarası yaklaşım ve ilişkilerin önemini kavrayabilme ve bütünlük sağlayabilme ilkesini kazanmaktır

Dersin İçeriği

Doğumdan adolesana kadar (0-18 yaş dönemlerinde) normal büyüme ve gelişme özellikleri ve çocukta sağlıktan sapma durumlarını sistemlere göre inceleyerek çocuğun bakımında holistik yaklaşımı içerir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. Çetinkaya Ş. Contemporary Perspective on Child Psychology and Education. ISBN 978-953-51-3739-9, Print ISBN 978-953-51-3738-2. 7 Chapters, 144 Pages. Publisher: InTech, Chapters published January 24, 2018. under CC BY 3.0 licence DOI: 10.5772/intechopen.69671 2. Şenay Çetinkaya (2012). Nutrition in Healthy Children, Contemporary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, pp. 87-120. Available from: http://www.intechopen.com/books/contemporarypediatrics/nutrition-in-healthy-children 3. Şenay Çetinkaya (2012). The Growth and Development in Healthy Child, Contemporary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0154-3, InTech, pp. 121-152. DOI: 10.5772/34500. Available from: http://www.intechopen.com/books/contemporary-pediatrics/the-growth-and-develeopment-in-a-healthy-child 4. Şenay Çetinkaya (2012). Administration and Dose of the Most Frequently Used Drugs in Paediatrics, Complementary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0155-0, InTech, March 3, pp. 289-342. DOI:10.5772/34547 Available from: http://www.intechopen.com/books/complementary-pediatrics/the-administration-and-dose-of-most-frequentlyused-drugs-in-pediatrics 5. Şenay Çetinkaya (February 4th 2015). A Nursing Approach to Food Allergies, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 33-57. DOI: 10.5772/59320. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/a-nursing-approach-to-food-allergies 6. Şenay Çetinkaya and Sibel Kuşdemir (February 4th 2015). Osteomyelitis and Nursing Management, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 69-87. DOI: 10.5772/59142. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/osteomyelitis-and-nursing-management 7. Şenay Çetinkaya and Emine Erçin (February 4th 2015). The Psychological Problems Seen in the Children of Divorced Parents and the Nursing Approach Concerning These Problems, Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, Oner Ozdemir, IntechOpen, pp. 91-115. DOI: 10.5772/59166. Available from: https://www.intechopen.com/books/pediatric-nursing-psychiatric-and-surgical-issues/the-psychological-problems-seen-in-the-children-of-divorced-parents-and-the-nursing-approach-concern 8. Pediatri Hemşireliği. Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (Edts). 3. Baskı. 17. Bölüm. Adana: Akademisyen Tıp Kitabevi. 2021. ss. 709-754. ISBN: 978-625-8430-10-3

Notlar

Geçkil EA, Çetinkaya Ş, Didişen AN. Çocuklarda Kas-İskelet Sistemi Hastalıkları, Yaralanmaları ve Hemşirelik Bakımı. In: Pediatri Hemşireliği. Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (Edts). 3. Baskı. 17. Bölüm. Adana: Akademisyen Tıp Kitabevi. 2021. ss. 709-754. ISBN: 978-625-8430-10-3 Aşkan F. Çetinkaya Ş, Chapter 35. Akraba Evliliği ve Genetik Danışmanlıkta Çocuk Hemşiresinin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 503-516. ISBN: 978-625-7976-68-8 Aşkan F. Çetinkaya Ş, Chapter 36. Yenidoğan Tarama Testlerinde Çocuk Hemşiresinin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 517-532. ISBN: 978-625-7976-68-8 Bal YE, Çetinkaya Ş, Chapter 37. Çocuklarda Astım ve Astım Ataklarını Önlemede Hemşirenin Rolü. Academic Studies on Natural and Health Sciences. Mehmet Dalkılıç (Edt) Gece Akademi, Ankara, 1. Basım, Volume 2. 2019 ss. 533-542. ISBN 978-625-7976-68-8


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 1- Öğrencinin, Temel Sağlık Hizmetleri kapsamında Türkiye’de koruyucu sağlık hizmetlerinde çocuk sağlığı ve hastalıklarının önemi, yeri ve katkısını kavratmak,
ÖÇ02 2- Çocuğun sağlıklı büyüme ve gelişmesinin önemi, çeşitleri ve beslenme bozukluklarından kaynaklanan sorunlarda gerekli girişim yeteneğini kazandırmak,
ÖÇ03 3- Öğrencilere çocuk ve ailede saptadıkları sağlık sorunlarına yönelik uygun girişimleri planlama, uygulama ve değerlendirme ile birlikte, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilme ve araştırma yeteneği kazandırmaktır.
ÖÇ04 Öğrencilerin çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinde kanıt temelli araştırmaların önemini kavramasıdır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 1. Hemşirelik uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları kullanır 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırmadan elde ettiği sonuçları hemşirelik uygulamalarına yansıtır. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik uygulamalarına eleştirel gözle bakar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 GİRİŞ Dünya ve ülkemizde çocuk sağlığının durumu -Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasındaki farklar ilgili kaynaklardan okuma ve konu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Büyüme-gelişmenin değerlendirilmesinin önemi -Büyüme-gelişmenin değerlendirilmesi ilgili kaynaklardan okuma ve konu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 Bağışıklamanın önemi ve aşılar *Bağışıklık türleri ve aşı ile bağışıklama Bağışıklamada sağlık personelinin rolü ilgili kaynaklardan okuma ve konu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Çocuk Sömürü ve İhmali ilgili kaynaklardan okuma ve konu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Çocuklarda beslenme ve Çocuk Hemşiresinin Rolü ilgili kaynaklardan okuma ve konu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Çocuklarda ilaç uygulamaları ilgili kaynaklardan okuma ve konu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Hastaya yaklaşım, tedavi prensipleri ve sağlık personelinin rolü ilgili kaynaklardan okuma ve konu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Pediatride bulaşıcı hastalıklar ilgili kaynaklardan okuma ve konu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Riskli Yenidoğana Yaklaşım ilgili kaynaklardan okuma ve konu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Konjenital ve genetik hastalıklarda yaklaşım ve danışmanlık ilgili kaynaklardan okuma ve konu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Pediatrik Tanılama ilgili kaynaklardan okuma ve konu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Antropometrinin kullanımının önemi ilgili kaynaklardan okuma ve konu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Çocuk hakları bildirgesi, sözleşmesi -Çocuk hakları nelerdir? ilgili kaynaklardan okuma ve konu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Çocuk hakları açısından Türkiye gerçeği ilgili kaynaklardan okuma ve konu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 18 18
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 36 36
Toplam İş Yükü (Saat) 139
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,56
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.10.2024 02:36