Genel Bilgi
Kod | HEM509 |
Ad | Büyüme ve Gelişme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞENAY ÇETİNKAYA |
Dersin Amacı / Hedefi
1-Öğrencinin, çocukta sağlıklı büyüme ve gelişmenin önemini, 2- Çocuğun büyüme ve gelişmenin değerlendirmesini ve gerekli girişim yeteneğini kazandırmak, 3-Çocuğun büyüme ve gelişme sürecini, büyüme ve gelişme ile ilgili teorileri bilmesini, bu süreci olumlu ya da olumsuz yönde etkileyen etmenleri tanıma ve değerlendirme yeteneğini kazandırmak
Dersin İçeriği
Yüksek Lisans öğrencisine, 0-18 yaş çocukluk dönemlerinde normal büyüme ve gelişme özellikleri bilgisini ve aileye holistik yaklaşımda bulunabilmesini sağlayacak donanımı kazandırmak.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Pediatri Hemşireliği. Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (Edts). 3. Baskı. 17. Bölüm. Adana: Akademisyen Tıp Kitabevi. 2021. ss. 709-754. ISBN: 978-625-8430-10-3 2. Şenay Çetinkaya (2012). The Growth and Development in Healthy Child, Contemporary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0154-3, InTech, pp. 121-152. DOI: 10.5772/34500. Available from: http://www.intechopen.com/books/contemporary-pediatrics/the-growth-and-develeopment-in-a-healthy-child
Notlar
1. Şenay Çetinkaya (2012). Nutrition in Healthy Children, Contemporary Pediatrics, Dr. Öner Özdemir (Ed.), ISBN: 978-953-51-0154-3, InTech, March 3, pp. 87-120. Available from: http://www.intechopen.com/books/contemporarypediatrics/nutrition-in-healthy-children 2. Çetinkaya Ş. Contemporary Perspective on Child Psychology and Education. ISBN 978-953-51-3739-9, Print ISBN 978-953-51-3738-2. 7 Chapters, 144 Pages. Publisher: InTech, Chapters published January 24, 2018. under CC BY 3.0 licence DOI: 10.5772/intechopen.69671 Üniversitenin abone olduğu veritabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Büyüme ve gelişmeyi, büyüme ve gelişmeyi etkileyen etkenleri öğrenir |
ÖÇ02 | Çocukluk dönemlerini ve bu dönemlere göre büyüme ve gelişmeyi öğrenir |
ÖÇ03 | Çocukların büyüme ve gelişmeyi değerlendirmenin amacını, önemini kavrayabilir |
ÖÇ04 | Çocuğun büyüme ve gelişme sürecini, büyüme ve gelişme ile ilgili teorileri bilmesini, bu süreci olumlu ya da olumsuz yönde etkileyen etmenleri tanıma ve değerlendirme yeteneğini kazandırmak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Hemşirelik uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları kullanır | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırmadan elde ettiği sonuçları hemşirelik uygulamalarına yansıtır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik uygulamalarına eleştirel gözle bakar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | GİRİŞ Pediatri, pediatrinin alanı, çocuk, sağlıklı çocuk kavramları | Derse katılım ve tanışma, dinleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | BÜYÜME VE GELİŞME • Normal büyüme örüntüsü •Gelişimsel basamaklar ve varsayımlar -Piaget -Freud -Erikson • Çocukta gelişme ve davranış | ilgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | ÇOCUKLUK DÖNEMLERİ VE BU DÖNEMLERE GÖRE BÜYÜME-GELİŞME • Çocukta büyümenin izlenmesi ve değerlendirilmesi • Çocukluk dönemlerine göre büyüme ve gelişme -İntra uterin yaşam, intra uterin yaşamdan ekstra uterin yaşama geçiş 0-1 yaş çocuğun fiziksel, kognitif, sosyal, ruhsal vs. büyüme-gelişmesi. | ilgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | YENİDOĞAN BAKIMI • Sağlıklı yenidoğanın özellikleri • Yenidoğanın fizyolojik özellikleri • Doğum sonrası bakımı • Günlük bakımı | ilgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | YENİDOĞAN BESLENMESİ Sağlıklı yenidoğanın beslenmesi •Yenidoğanın beslenmesinde anne sütünün önemi • Emzirme teknikleri Sağlık personelinin anne sütüyle beslenme hakkında görevleri, rolleri. | ilgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | ÇOCUKLUK DÖNEMLERİNE GÖRE BÜYÜME-GELİŞME -1-3 yaş çocuğun fiziksel, kognitif, sosyal, ruhsal vs. büyüme-gelişmesi | ilgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | -3-6 yaş çocuğun fiziksel, kognitif, sosyal, ruhsal vs. büyüme-gelişmesi | ilgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | -6-12 yaş çocuğun fiziksel, kognitif, sosyal, ruhsal vs. büyüme-gelişmesi | ilgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Arasınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
11 | -Adolesan döneminin fiziksel, kognitif, sosyal, ruhsal vs. büyüme-gelişmesi. | ilgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Büyüme-gelişmenin değerlendirilmesinin önemi • Büyüme-gelişmenin değerlendirilmesi | ilgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Ölçü alma -Fizik muayene | ilgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Hastaya yaklaşım, tedavi prensipleri ve sağlık personelinin rolü | ilgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
15 | Öğrenci çalışmaları Dersin değerlendirilmesi ve kapanış | ilgili kaynaklardan okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ilgili kaynaklardan okuma | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |