Genel Bilgi
Kod | UTD101 |
Ad | Türk Dili I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. MURAT İLDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. MURAT İLDOĞAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Türkçenin zenginliğini kavratmak, yazılı ve sözlü olarak doğru ve etkili bir Türkçe kullandırabilmek, dil ve kültür arasındaki ilişkiyi kavratarak dilin önemini aşılamak, yazışmalarda dikkat edilmesi gereken kuralları kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste dil, dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi devreleri, Türkçede sesler ve sınıflandırılması, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar, Türkçenin yapım ekleri ve uygulaması, kompozisyonla ilgili genel bilgiler. Kompozisyon yazmada kullanılacak plan, dilekçe ve öz geçmiş yazımı, imla ve noktalama konuları anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
AKSAN, Doğan (2009). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. ERGİN, Muharrem (1998). Üniversiteler İçin Türk Dili, Bayrak Basım Yayım Tanıtım. İstanbul. ERCİLASUN, Ahmet Bican (2010). Türkçede Seslerin Sınıflandırılması, Türk Dili ve Kompozisyon, Ekin Yay. Bursa.
Notlar
HATİBOĞLU, A. Necip (2003). Üniversitede Türk Dili, Barış Yayınevi, Ankara. HENGİRMEN, Mehmet (2007). Türkçe Dilbilgisi, Engin Yayınları, Ankara. KARAHAN, Leyla (2010). Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk dilinin tarihi devirlerini ve bu devirlerdeki eserlerini kavrar. |
ÖÇ02 | Türk dilinin anlatım özelliklerini kavrar. |
ÖÇ03 | Türk dilinin ses ve şekil bilgisi özelliklerini kavrar. |
ÖÇ04 | Türkiye Türkçesini oluşturan Anadolu'daki tarihi Türk yazı dillerini tanımlar. |
ÖÇ05 | Sözlü ve yazılı anlatımın türlerini ve özelliklerini tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yanma ve yangın kimyasını açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlk yardım ve kurtarma tekniklerini uygular | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sivil Savunma ve İtfaiyecilik temel kanun ve yönetmelikleri açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sivil Savunma ve İtfaiyecilikte kullanılan ekipmanları bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yangın önlemede kullanılan aktif ve pasif önlemleri uygular. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Afetlere karşı kurtarma araç ve metodlarının kullanım tekniklerini uygular. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yangın önleme ve denetleme çalışmaları yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yangın söndürme cihazlarıyla başlangıç yangınlarına müdahaleyi yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hava teneffüs cihazlarını kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yangın kişisel koruyucu ekipmanlarını kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkyardım ve kurtarma ekipmanlarını kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yangın sonrası inceleme ve yangın raporu hazırlamasını yapar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İtfaiyeciliğin bağlayıcı kanun, yönetmelik ve yönergelerini takip eder ve gelişen teknolojiye uygunluk sağlayabilmesi için yenilikler önerir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İş güvenliği yasa ve yönetmelikleri ile iletişim teknolojilerini takip eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki etik değerlerine uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dilin tanımı, birey ve toplum için önemi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dil ile kültür ilişkisi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dilin Türleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Dillerin doğuşu ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türkçenin gelişimi ve tarihi evreleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Türkiye Türkçesi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ses Bilgisi | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ses Olayları I | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Ses Olayları II | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Yazım Kuralları I | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yazım Kuralları II | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Noktalama İşaretleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yazışmalar | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yazışma Uygulamaları ve değerlendirmeleri | Konunun ders notlarından okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |