Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
İŞLETME PR. | |
Kod | ISLZ103 |
Ad | İşletme Matematiği I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BERNA BULĞURCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. İbrahim Tolga ÇOŞKUN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders işletme öğrencilerine matematiğin temel fonksiyonlarını, tekniklerini ve işletme uygulamalarındaki kullanımını edinmesi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders sayısal hesaplama, temel matematik uygulamaları, fonksiyon, tahmin, veri grafik yorumlamaları konularını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Thomas, G.B. ve Finney, R.L. (1998). Calculus and Analytical Geometry. USA: Addision-Wesley Yayınevi. Dowling, E. T. (2009). Schaum's Outline of Mathematical Methods for Business and Economics. USA: McGraw Hill Professional.
Notlar
Pekkaya M. (2017) . İşletme ve İktisat için Genel Matematik ve Matematiksel Yöntemler. Ekin Basımevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekonomide ve iş hayatında karşılaşılan problemler için matematiğin nasıl kullanıldığını açıklar. |
ÖÇ02 | İşletme uygulamalarındaki temel matematiksel modelleri listeler. |
ÖÇ03 | İşletme uygulamaları için veri toplar. |
ÖÇ04 | Genel cebiri açıklar. |
ÖÇ05 | İşletme problemlerini genel cebire göre analiz eder. |
ÖÇ06 | İşletme kararları verilirken matematiksel model kullanımını açıklar. |
ÖÇ07 | İşletme uygulamaları için toplanan verileri kullanır. |
ÖÇ08 | Analiz sonrası elde edilen sonuçları yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme ile ilgili kavramları ve birbirleriyle olan ilişkilerini açıklama | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme yönetiminin temel kuramsal modellerini, sayısal ve istatistik yöntemlerini açıklama | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel ekonomi kavramlarının işletme yönetimi kavramlarıyla ilişkisini açıklama | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme yönetiminde kullanılan kuramsal, sayısal ve istatistik yöntemlerin nasıl uygulanacağını açıklama | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme yönetiminde kullanılan kuramsal, sayısal ve istatistik yöntemlerin oluşturulması/uygulanması sonucu elde edilen sonuçların nasıl yorumlanacağını açıklama | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaştığı işletme sorunlarının çözümü için uygun yöntemleri belirleme | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme yönetimi yöntemlerinin uygulanması sonucu elde edilen sonuçları değerlendirme | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel sayısal ve istatistiksel analiz programlarını kullanma | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel kurumsal kaynak planlama paket programlarını kullanma | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde etkin biçimde çalışma | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri etkin biçimde sunma | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Elde ettiği bilgileri ve yorumlarını yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade etme | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgulayarak, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri uygulama | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İşletmeci bakış açısıyla toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranma | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İşletmelerin sektörünü, büyüklüğünü, kaynaklarını, kültürünü, hedef ve amaçlarını göz önünde bulundurarak en uygun işletme yönetimi yaklaşım, uygulama ve yöntemlerini belirleme | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İşletmelerin faaliyetlerini etkileyen sektör yapısı, rekabet, teknoloji, ekonomi, siyaset, kültür gibi dış çevre unsurların işletmeler üzerindeki etkisini yorumlama |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel matematiğe giriş | İlgili Kaynakların Araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel matematik | İlgili kaynak okuması (Bölüm 1) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Sayısal ilişkiler ve işlemler | İlgili kaynak okuması (Bölüm 2) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Kümelere Giriş | İlgili kaynak okuması (Bölüm 3) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Ticari matematik kavramları | İlgili kaynak okuması (Bölüm 4) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Ticari matematik problemleri | İlgili kaynak okuması (Bölüm 5) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
7 | Fonksiyonlar | İlgili kaynak okuması (Bölüm 6) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Fonksiyonlar ve grafikler | İlgili kaynak okuması (Bölüm 6 devamı) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Lineer denklemler ve grafikler | İlgili kaynak okuması (Bölüm 7) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Lineer maliyet, gelir, kar fonksiyonları, Başabaş noktası analizi | İlgili kaynak okuması (Bölüm 7 devamı) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Piyasa denge noktası, parabolik fonksiyonlar | İlgili kaynak okuması (Bölüm 8) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
13 | Parabolik fonksiyonların grafikleri | İlgili kaynak okuması (Bölüm 9) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Parçalı ve mutlak değer fonksiyonları | İlgili kaynak okuması (Bölüm 9) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
15 | Üstel ve logaritmik fonksiyonlar | İlgili kaynak okuması (Bölüm 10) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınava Hazırlık | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |