Genel Bilgi
Kod | HKU236 |
Ad | Hukuk Davası Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Deniz ALKIŞ CEMİLOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Deniz ALKIŞ CEMİLOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere dava sürecinin her aşamasını uygulamalı olarak öğretmeyi, dava açma, savunma yapma, delil sunma, yasal belgeleri hazırlama ve dava stratejileri oluşturma konularında bilgi ve beceri kazandırmayı, ayrıca mahkeme sürecinde profesyonel bir yaklaşım geliştirerek teorik bilgilerini pratiğe dönüştürüp hukuk pratiğine yönelik kararlar alabilme yeteneği kazandırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği
Öğrencilere dava sürecinin temel aşamalarını öğretmekle başlar. Derste, dava açma, dilekçe yazma, savunma ve karşı davaların hazırlanması, delil toplama ve sunma, mahkeme süreçlerinin işleyişi gibi uygulamalı konulara odaklanılır. Ayrıca, öğrenciler yargılama usulleri, dava stratejileri oluşturma ve mahkemede profesyonel bir yaklaşım geliştirme üzerine çalışırlar. Öğrenciler, bu süreçleri simülasyonlar ve pratik uygulamalarla pekiştirerek, hukuk pratiğine yönelik karar alma ve değerlendirme becerisi kazanırlar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin herhangi bir ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Ernst E. Hirş, Pratik Hukukta Metot, Ankara 2022.
Notlar
Yararlanılacak makaleler ve kararlar ders sırasında paylaşılacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hukuk davalarında kullanılan temel terimleri (dilekçe, duruşma, savunma, karar) ve yasal belgeleri (dava dilekçesi, savunma dilekçesi, karar metni) doğru bir şekilde tanımlar. |
ÖÇ02 | Dava sürecinin her aşamasını (dava açma, savunma, delil sunma, karar alma) doğru bir şekilde sıralar. |
ÖÇ03 | Dava sürecinin her aşamasında kullanılan belgelerin ve savunma yöntemlerinin ne anlama geldiğini ve hangi amaçla kullanıldığını açıklar. |
ÖÇ04 | Dava sürecinde delil toplama, düzenleme ve mahkemeye sunma işlemlerini doğru bir şekilde gerçekleştirir. |
ÖÇ05 | Dava dosyasındaki delillerin hukuki geçerliliğini analiz eder |
ÖÇ06 | Mahkeme kararlarını analiz ederek, verilen kararın dayandığı hukuki ilkelere ve mantığa uygunluğunu değerlendirir. |
ÖÇ07 | Mahkeme kararlarının gerekçelerinin yerindeliğini eleştirel bir bakış açısıyla tartışır. |
ÖÇ08 | Dava sürecinde karşılaşılan çeşitli hukuki sorunları ve delilleri gözlemleyerek, olaylara uygun yeni ve etkili bir dava stratejisi oluşturur. |
ÖÇ09 | Bir dava sürecinin ilerleyen aşamalarında atılacak adımlara ve dava stratejisin de güncellenmesi gereken noktalara ilişkin çözümler önerir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve hukuk davalarının temelleri | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel hukuk terimleri: Davacı, davalı, davanın açılması, dava dilekçesi. | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dava dosyasının hazırlanması ve mahkeme başvuruları | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Cevap dilekçesi hazırlığı: cevap dilekçesinin hukuki önemi, savunma stratejilerinin belirlenmesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Yargılama aşamasında avukat rolünün gerektirdikleri | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Yargılama aşamasında yargıç rolünün gerektirdikleri | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama |
7 | Delil toplama yöntemleri ve delil sunumu süreci | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Duruşma Süreci: Duruşma sırasında dikkat edilmesi gereken önemli noktalar | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Mahkeme kararlarını inceleme ve hukuki anlamda değerlendirme | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Mahkeme kararının uygulanması ve kararın temyiz ve istinaf süreçleri | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Anayasa Mahkemesi Bireysel Başvuru Kararlarının değerlendirilmesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Uygulamalı Çalışma I – Dava Dilekçesi Hazırlama ve Mahkeme Başvurusu | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Problem Çözme |
14 | Uygulamalı Çalışma II – Savunma Dilekçesi ve Delil Sunumu | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Uygulamalı Çalışma III – Duruşma Simülasyonu ve Karar İncelemesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Problem Çözme |
16 | Dönem sonu sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
17 | Dönem sonu sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |