Genel Bilgi
Kod | HKU324 |
Ad | Adli Psikoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SUNAY FIRAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Adli psikoloji hakkında temel bilgi sunmak ve adli psikolojinin hukuk sistemine katkılarını açıklamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, psikolojinin uygulama alanlarından biri olan adli psikolojinin ilgilendiği konuları, bu konulara ilişkin uygulamadaki sorunları tartışmayı ve bu alanda yapılan uygulamaların hukuk alanına getirdiği kazanımları kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
------
Kaynaklar
Alanda ulusal ve uluslararası güncel yayınlar
Notlar
Alanda ulusal ve uluslararası güncel yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Adli psikolojinin tanımını yapar. |
ÖÇ02 | Adli psikolojinin kapsadığı alanları açıklar. |
ÖÇ03 | Suçlu/suça sürüklenen çocuklar ve mağdurların risk faktörlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Ruhsal sorunlar ve suç ile ilişkisini açıklar. |
ÖÇ05 | Ruhsal sorunlar ve fail/mağdur ile ilişkisini açıklar. |
ÖÇ06 | Korunmaya muhtaç çocuklar, çocukluk çağı psikopatolojileri ve ruhsal değerlendirmenin nasıl yapılacağını ve bu değerlendirmenin hukuk alanındaki önemini açıklar. |
ÖÇ07 | Yetişkin bireyler, ruhsal bozukluklar ve ruhsal değerlendirmenin hukuk alanındaki önemini açıklar |
ÖÇ08 | Çocuk İzlem Merkezleri (ÇİM)/Çocuk Koruma Merkezleri (ÇKM) yapılanma ve işleyişi ile bu kurumların hukuki süreçlere katkısını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı, kaynakların tanıtımı, Adli Psikolojinin tanımı ve gelişimi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hukuk ve psikoloji ilişkisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Fail/suçlu/suça sürüklenen çocuklar ve suç ile ilişkili risk faktörleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Mağdur/kurban ve risk faktörleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Çocukluk çağı psikopatolojileri (DEHB, Davranım Boz., Zihinsel Özür vb.) ve hukuki alandaki yeri ve önemi I | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Çocukluk çağı psikopatolojileri ve hukuki alandaki yeri ve önemi II | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Yetişkin psikopatolojileri (Şizofreni ve İlişkili Bozukluklar, Bipolar Bozukluk, Antisosyal Kişilik Bozukluğu, Zihinsel Özür vb.) ve hukuki alandaki yeri ve önemi I | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yetişkin psikopatolojileri ve hukuk alanındaki yeri ve önemi II | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Çocuk İstismarı ve İhmali I | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Çocuk İstismarı ve İhmali II | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Çocuk Koruma Kanunu ve İşleyişi, (Ayrıca ÇİM ve ÇKM işleyişi ve hukuki süreçlere katkısını açıklar.) I | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Çocuk Koruma Kanunu ve İşleyişi, (Ayrıca ÇİM ve ÇKM işleyişi ve hukuki süreçlere katkısını açıklar.) II | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Denetimli Serbestlik Süreci ve Madde Bağımlılığı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Dersin değerlendirmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |