Genel Bilgi
Kod | HKZ413 |
Ad | İnsan Hakları Hukuku |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (34 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | ZEYNEP ÖZKAN GÜNEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
ZEYNEP ÖZKAN GÜNEŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile öğrencilere temel insan haklarının ve Avrupa İnsan Hakları sözleşmesinin bu haklara getirdiği korumaların öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
kavramı,tanımı, insan haklarının anayasalarda yer alması,adil yargılanma hakkı, sağlık hakkı,hasta hakkı,çocuk-kadın-engelli hakları, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye'nin AİHS taraf olması ve bu sözleşme ile üstlendiği yükümlülükler ayrıntıları ile anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
önkoşul yoktur
Kaynaklar
1. Münci KAPANİ, Kamu Hürriyetleri, Yetkin Yayınları. 2. Oktay UYGUN, Devlet Teorisi, On iki Levha Yayınları
Notlar
Makaleler ve mahkeme içtihatları (Anayasa Mahkemesi - Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu dersi başarıyla tamamlayan bi öğrenci,insan hakları, AİHS ve AİHM'ye ilişkin detaylı bilgi edinecektir. |
ÖÇ02 | İnsan Hakları Kavramı-Tanımı ve Terim Olarak İnsan Hakları, Düşünsel Kaynaklarını kavramak |
ÖÇ03 | İnsan haklarının önemini öğrenmek |
ÖÇ04 | Anayasa mahkemesinin hak ve özgürlük yaklaşımını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İnsan Hakları Kavramı-Tanımı ve Terim Olarak İnsan Hakları, Düşünsel Kaynakları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Orta Çağ'da İnsan Hakları Düşüncesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Yeni Çağ'da İnsan Hakları Düşüncesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İnsan Haklarının Anayasalarda Yer Alması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | İnsan Haklarının Milletlerararası Hüviyet Kazanması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İnsan Haklarının Korunmasının Önemi, Yakın Kavramlarla İlişkisi, Türleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Özgürlük ve İnsan Hakları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Bireysel Başvuru usulü | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Bireysel Başvurunun Kapsamı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Bireysel Başvuru sonucu Kararlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin Kapsamı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Türkiye ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
18 | AİHM'e Bireysel Başvuru | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
19 | AİHM Kararları ve Niteliği | OKUMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
20 | Yaşam Hakkı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
21 | İfade özgürlüğü | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
22 | mülkiyet hakkı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
23 | adil yargılanma hakkı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
24 | toplantı ve gösteri yürüyüşü hakkı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
25 | kişi özgürlüğü ve güvenliği | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
26 | din ve vicdan özgürlüğü | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
27 | çevre hakkı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
28 | sağlık hakkı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
29 | Eğitim hakkı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
30 | Kişisel verilerin Korunması Hakkı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
31 | Unutulma Hakkı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
32 | Kültürel Miras Hakkı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
33 | Yıl sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
34 | Yılsonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 24 | 24 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |