Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
MİMARLIK (DR) | |
Kod | MM018 |
Ad | Mimarlık Tarihinde Mekan Okumaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUKADDES GÖZDE RAMAZANOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mimarlık tarihi kapsamında farklı mekanların çözümlenmesinin öğrenilmesi ve eleştirel ve analitik düşünce yapısının kazanılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Mimarlık tarihi, içten dışa olarak, sivil mimarlık örnekleri ve mekan çözümleri üzerinden okunmaktadır. Konu kronolojik olarak ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ders ön koşulu yoktur
Kaynaklar
* Robbie G. Blakemore, A History of Interior Design an Furniture From Ancient Egypt to Nineteenth Century Europe, Wiley, 2005. ** Kathryn B. Hiesinger and George H. Marcus, Landmarks of Twentieth-Century Design: An Illustrated Handbook, 1995. *** Charlotte and Peter Fiell, Design of the 20h Century, Taschen, *** Oya Boyla, Mobilya Tarihi, 2012. *** Oya Boyla, Mobilya, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Cilt II, 1997.
Notlar
konuyla ilgili internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İç mekan ve mobilya tasarımında dönemleri ve akımları tanımlar |
ÖÇ02 | İç mekan ve mobilya tasarımında dönemleri ve akımları ayırt eder |
ÖÇ03 | Mimarlık akımlarının mekan ve mobilyaya yansıyan etkilerini anlatır. |
ÖÇ04 | Teknolojik yeniliklerin ve toplumsal değişimlerin iç mekan düzenlemesine ve mobilyaya etkisini tanımlar |
ÖÇ05 | Mekan- mobilya ilişkisini eleştirel bakışla değerlendirir |
ÖÇ06 | Mimari ürün ile bu ürünü ortaya koyan ortamın bağlantısını saptar |
ÖÇ07 | Mimari eserleri oluşturan maddi ve düşünsel altyapının önemini açıklar. |
ÖÇ08 | mekanın eleştirel çözümlemesini yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirip derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık konu alanına bilimsel yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir tasarım yöntemini farklı bir alana uyarlamak amacıyla uygulama yapar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalar aracılığıyla deneysel olarak bilgiyi üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerler ışığında strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip edip yorumlayarak, araştırma ve yayın yapar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda ve disiplinler arası etkileşimle kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma ve yayın sürecinde eleştirel düşünceyi odağına alarak yenilikçi tutum ve yaklaşımla analiz ve sentez yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel araştırma süreçlerinde araştırma etiği ve bilimsel etiğin önemini bilerek etik ilkeler çerçevesinde çalışmalarını gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması, dersin kaynakları, işlenme ve değerlendirme yöntemi hakkında bilgi verilmesi. İç mekan düzenleme, bezeme ve mobilya ilişkin temel kavramlar. | ilk ders için ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
2 | mimarlık ve iç mekan tasarımı tarihinin temel kavramları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İlk mimarlık örnekleri | konuyla ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Erken Çağlarda Ortadoğu ve Mezopotamya'da konutlardaki mekan düzenleme ilkeleri. | konuyla ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Antik Mısır döneminde iç mekan düzenleme ilkeleri ve mobilya örnekleri. | konu hakkında makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Antik Roma döneminde iç mekan düzenleme ilkeleri ve mobilya örnekleri | konu hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Rönesans dönemi ve saray stillerinin ortaya çıkması. Rönesans, Barok ve Rokoko dönemlerinde iç mekan düzenleme anlayışı ve mobilyanın kullanımı. | konu hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | ödev sunumu 1 | ödev hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | ödev sunumu 2 | ödev hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Geçmişe yönelme ve Devrim: Neoklasik ve Ampir dönemde iç mekan tasarım ilkeleri, kullanılan mobilyalar ve aksesuarlar.. | konu hakkında makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
11 | Endüstri devrimi ve toplumsal dönüşüm: mimarlık uygulamalarına yansımaları | konu hakkında okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Hızlı dönüşüm: 20. yüzyıl başında teknolojik gelişim ve yapılı çevreye yansımaları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | 20. yüzyıl mimarlık akımları 1 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma |
14 | 20. yüzyıl mimarlık akımları 2 | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | 21. yüzyıl tasarım anlayışlarındaki yenilikler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ödev hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ödev hazılama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |