Genel Bilgi
Kod | INGZ205 |
Ad | Dilbilim 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CEM CAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Sibel AYBEK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. CEM CAN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Prof. Dr. CEM CAN (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi ABDURRAHMAN KİLİMCİ (D Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin geleneksel ve çağdaş dil çalışmalarındaki temel kavramları ve ayrımları tanımasını; ses, biçimbirim ve sözdizimi gibi yapısal unsurları analiz etmesini ve bu analizleri yabancı dil öğretim süreçlerinde etkili bir şekilde uygulamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Dilin kökeni ve tarihsel gelişimi; insan dili ile diğer iletişim sistemleri arasındaki farklılıklar; sesbilgisi, sesbilim, biçimbilgisi ve sözdizimi temel kavramlarının tanımlanması ve bu yapıların dil öğretimi üzerindeki etkilerinin analiz edilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Önkoşul Yok
Kaynaklar
Fromkin V. Rodman R. & Hyams N. (2022). An introduction to language (10th ed.). Cengage.
Notlar
Dawson H. Hernandez A. & Shain C. (2022). Language files : materials for an introduction to language and linguistics (Thirteenth). Ohio State University Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dilbilimin farklı dallarına ait temel kavramları tanımlar ve bu kavramların birbiriyle olan ilişkilerini açıklar. |
ÖÇ02 | İnsan dili ile diğer iletişim sistemleri arasındaki farklılıkları tanımlar ve karşılaştırır. |
ÖÇ03 | Sesbilgisinin temel kavramlarını tanımlar ve bu kavramları somut örneklerle açıklar. |
ÖÇ04 | Sesdizimin temel kavramlarını tanımlar ve bu kavramları dil analizinde uygular. |
ÖÇ05 | Biçimbilimin temel kavramlarını tanımlar ve bu kavramları örneklerle açıklar. |
ÖÇ06 | Sözdizimin temel kavramlarını tanımlar ve sözdizim alanının tarihsel gelişimini açıklar. |
ÖÇ07 | Türkçe ve İngilizce’nin anlambilimsel özelliklerini karşılaştırır ve bu dillerdeki anlam yapılarının farklarını analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce´´nin yabancı dil olarak öğrenimi ve öğretiminde kurama, uygulamaya ve alan terminolojisine yönelik kapsamlı içerik bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alan bilgisine katkıda bulunacak dilbilim, kültür, edebiyat, çeviri bilim, iletişim yan alanlarına ilişkin temel kavram, kuram ve akımların bilgisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaş, dil düzeyleri, öğrenme biçemleri, strateji kullanımları gibi öğrenci değişkenlerine ilişkin kapsamlı bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alana yönelik nitel ve/ya nicel bilimsel yöntemlerin bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alan bilgisini kullanarak, gereksinim duyulduğunda bu bilgiyi yeniden yapılandırarak, eğitsel amaçlar ve öğrencilerin dil yeterlilik düzeyleri, yaşları ve olası gereksinimleri doğrultusunda etkili plan, yöntem, materyal, etkinlik ve ölçme, değerlendirm | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak bilgi teknolojilerini hem öğretimi planlama sürecinde hem de öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir bakış açısıyla eğitsel içerik ve materyalleri inceleyebilir, gereksinim duyulduğunda bunları uyarlama ve geliştirme becerisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce öğretimde karşılaşılan sorunlara yönelik değerlendirmelerde bulunabilir, sınıf içi uygulamalarda sonuç odaklı çözüm önerileri geliştirebilir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim uygulamalarında inisiyatif alma ve yaratıcı olma gibi bağımsız davranış becerileri kazanır. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini bir birey olarak tanıyabilme, yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilme becerisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilme becerisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim teknolojileri bağlamında kendisi için gerekli olacak bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İngilizce öğretmenliği uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Milli Eğitim sisteminin yapısını, amaçlarını ve işlevlerini tanır.Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Birey olarak mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen mevzuata, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır ve eğitimdeki diğer paydaşlarla (okul yönetimi, veli vb.) ilet | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki öz güven (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulma), sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisine sahiptir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dilin Kökenleri | Fromkin et al. (2022) kitabının 1. bölümü okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İnsan Dili ve Diğer İletişim Dizgeleri | Fromkin et al. (2022) kitabının 1. bölümünün alıştırmaları yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Sesbilgisi I | Fromkin et al. (2022) kitabının Sesbilgisi bölümünden Sessizler konusu okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sesbilgisi II | Fromkin et al. (2022) kitabının Sesbilgisi bölümünden Sesliler konusu okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Sesdizim I | Fromkin et al. (2022) kitabının Sesdizim bölümü okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sesdizim II | Fromkin et al. (2022) kitabının Sesdizim bölümü alıştırmaları yapılacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Biçimbilim I | Fromkin et al. (2022) kitabının Biçimbilim bölümü okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Biçimbilim II | Fromkin et al. (2022) kitabının Biçimbilim bölümü alıştırmaları yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Sözdizim I | Fromkin et al. (2022) kitabının Sözdizimi bölümü okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sözdizim 2 | Fromkin et al. (2022) kitabının Sözdizimi bölümü alıştırmaları yapılacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Anlambilim I | Fromkin et al. (2022) kitabının Anlambilim bölümü okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Anlambilim II | Fromkin et al. (2022) kitabının Anlambilim bölümü alıştırmaları yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yapısal ve anlamsal arabirim | Okuma/Ev Ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel tekrar | Okuma/Ev Ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |