Genel Bilgi
Kod | INGZ208 |
Ad | Dil Edinimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ABDURRAHMAN KİLİMCİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Dr. Öğr. Üyesi ABDURRAHMAN KİLİMCİ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Sibel AYBEK (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi ABDURRAHMAN KİLİMCİ (D Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, çocukların anadili edinimlerini kısaca betimleyerek, ikinci dil edinimi sürecinde bu bilgilerden nasıl yararlandığımız ve bu bilgileri nasıl kullanabileceğimiz hakkında uygulamalı bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste birinci ve ikinci dil ediniminin genel ilkeleri tartışılacaktır. Bu nedenle ders iki bölümden oluşacaktır. Birinci bölümde birinci dil ediniminin dayandığı kuramlar tartışılacak, daha sonra sesbilgisi edinimi ve biçimbirimlerin edinimi konuları işlenecektir. İkinci bölümde birinci dil edinimi ile ikinci dil ediniminin karşılaştırması yapılacak; ikinci dil ediniminde önemli kavramlar olan ara dil, anadilden aktarım, dil ediniminde bireysel farklılıklar ve öğretimin edinime katkısı işlenecektir. Derste tartışılan konular örnekler üzerinden uygulamalarla desteklenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul yok
Kaynaklar
VanPatten, B., & Benati, A. G. (2015). Key terms in second language acquisition. Bloomsbury Publishing.
Notlar
International Handbook of Language Acquisition. (2019). Birleşik Krallık: Taylor & Francis.Publishing.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler, birinci ve ikinci dil edinimini tanımlayabilecektir. |
ÖÇ02 | Çocukların sesleri ve biçimbirimleri edinim sürecini tanıyıp, bu süreçleri ikinci dil edinimi ile karşılaştırabilecektir. |
ÖÇ03 | İkinci dil ediniminin temelini oluşturan kuramları karşılaştırarak aralarındaki farkları ve benzerlikleri tartışabilecektir. |
ÖÇ04 | İkinci dil ediniminde anadilin etkisi ve aradil özellikleri üzerine örnekler tanımlayabilecektir. |
ÖÇ05 | İkinci dil ediniminde bireysel farklılıkları tartışıp, bu farklılıkların öğrenmeye etkisini azaltmak için öğretmen olarak yapabileceklerini çıkarımlarla belirleyecektir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce´´nin yabancı dil olarak öğrenimi ve öğretiminde kurama, uygulamaya ve alan terminolojisine yönelik kapsamlı içerik bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alan bilgisine katkıda bulunacak dilbilim, kültür, edebiyat, çeviri bilim, iletişim yan alanlarına ilişkin temel kavram, kuram ve akımların bilgisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaş, dil düzeyleri, öğrenme biçemleri, strateji kullanımları gibi öğrenci değişkenlerine ilişkin kapsamlı bilgiye sahiptir. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alana yönelik nitel ve/ya nicel bilimsel yöntemlerin bilgisine sahiptir. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alan bilgisini kullanarak, gereksinim duyulduğunda bu bilgiyi yeniden yapılandırarak, eğitsel amaçlar ve öğrencilerin dil yeterlilik düzeyleri, yaşları ve olası gereksinimleri doğrultusunda etkili plan, yöntem, materyal, etkinlik ve ölçme, değerlendirm | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak bilgi teknolojilerini hem öğretimi planlama sürecinde hem de öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir bakış açısıyla eğitsel içerik ve materyalleri inceleyebilir, gereksinim duyulduğunda bunları uyarlama ve geliştirme becerisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce öğretimde karşılaşılan sorunlara yönelik değerlendirmelerde bulunabilir, sınıf içi uygulamalarda sonuç odaklı çözüm önerileri geliştirebilir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim uygulamalarında inisiyatif alma ve yaratıcı olma gibi bağımsız davranış becerileri kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini bir birey olarak tanıyabilme, yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilme becerisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilme becerisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim teknolojileri bağlamında kendisi için gerekli olacak bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İngilizce öğretmenliği uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Milli Eğitim sisteminin yapısını, amaçlarını ve işlevlerini tanır.Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Birey olarak mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen mevzuata, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır ve eğitimdeki diğer paydaşlarla (okul yönetimi, veli vb.) ilet | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki öz güven (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulma), sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisine sahiptir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Birinci dil edinimine yaklaşımlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | sesbilgisinin edinimi | okuma ve konuşma örnekleri üzerinden betimleme (video) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | biçimbilgisinin edinimi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | ikinci dil ediniminin tanımları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | birinci dil edinimi ile ikinci dil ediniminin karşılaştırılması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
6 | dilin doğası | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | ikinci dil edinimine yaklaşımlar: Karşılaştırmalı analiz hipotezi, hata analizi | okuma ve yazma örnekleri üzerinden hata analizi yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Evrensel Dilbilgisi ve ikinci dil edinimi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | İşlevsel yaklaşımlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Beyin ve dil | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Dil ediniminde bireysel farklılıklar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | İletişimsel yeterlilik | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | dil yeterliliği ve kullanım | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | İkinci dil öğrenme ve öğretme için çıkarımlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |