Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
MALİYE PR. | |
Kod | EKMZ103 |
Ad | Matematik I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Sibel ÖRK ÖZEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Sibel ÖRK ÖZEL
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel matematik teoremleri anlatılarak sosyal bilimlerde uygulamalarının tanıtılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Fonksiyonlar, limitler ve süreklilik kavramları ele alınarak türev ve türev uygulamaları incelenir. Limitlerde belirsiz şekiller analiz edilerek, polinom ve rasyonel fonksiyonların değişimi değerlendirilir ve grafiklerinin çizimi yapılır. Üstel fonksiyonların özellikleri ele alınarak davranışları incelenir ve grafiksel temsilleri oluşturulur. Logaritmalı fonksiyonların değişimi değerlendirilerek grafiklerinin çizimi yapılır ve bu fonksiyonların matematiksel analizdeki rolü üzerinde durulur.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Barnett, M. A., Ziegler, M. R., & Byleen, K. E. (2015). İşletme, Ekonomi, Yaşam Bilimleri ve Sosyal Bilimler için Kalkülüs (13. baskı, A. Sabuncuoğlu, Çev.). Pearson Education
Notlar
Hauessler, E. F., & Paul, R. S. (2012). Temel Matematiksel Analiz - İşletme, İktisat, Yaşam Bilimleri ve Sosyal Bilimler için, (Çeviri: Serdar Demir, Özcan Uzun, Andım Oben Bal), Akademi Yayın Hizmetleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matematik araştırması bilgilerini İşletme, İktisat ve Sosyal Bilimler problemlerine uygulama becerisi kazandırır |
ÖÇ02 | İşletmelerde karşılaşılan ekonomik problemlerinin matematiksel modelini oluşturur |
ÖÇ03 | Ekonomik problemi formüle eder |
ÖÇ04 | Ekonomik Problemi çözer |
ÖÇ05 | Elde edilen Sonucu yorumlar |
ÖÇ06 | Analitik düşünme ve problem çözme yeteneklerini geliştirir. |
ÖÇ07 | Fonksiyonların limitini hesaplar ve süreklilik koşullarını değerlendirir. |
ÖÇ08 | Türev kavramını kullanarak fonksiyonların değişim oranlarını hesaplar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu maliye, hukuk, iktisat, kamu yönetimi, işletme ve muhasebe alanlarında yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri güncel ekonomik ve mali gelişmeler bağlamında analiz eder | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde etkin biçimde çalışır. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşımın haricinde, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilir | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplayarak analiz eder | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kamu mali kurumlarının görev, yetki ve işleyişini açıklar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maliye alanında meslek sahiplerinin iş tanımlarını ve sorumluluklarını açıklar | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | ELEMENTER FONKSİYONLAR (I) Lineer Denklemler ve Eşitsizlikler Grafikler ve Doğrular İşletme, İktisat ve Sosyal Bilimlerde Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | ELEMENTER FONKSİYONLAR (II) Fonksiyonlar Elementer Fonksiyonlar: Grafikler ve Dönüşümler İkinci Dereceden Karesel Fonksiyonlar İşletme, İktisat ve Sosyal Bilimlerde Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | ELEMENTER FONKSİYONLAR (III) Polinomlar ve Rasyonel Fonksiyonlar Üstel Fonksiyonlar Logaritmik Fonksiyonlar İşletme, İktisat ve Sosyal Bilimlerde Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | LİMİT(I) Limit Kavramına Giriş Sonsuz Limitler ve Sonsuzda Limitler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | LİMİT(II) Süreklilik Limit ve süreklilik uygulamaları İşletme, İktisat ve Sosyal Bilimlerde Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | TÜREV (I) Değişim Oranı, Ani Değişim Oranı, Bir Grafiğin Eğimi, Türev Tanımı, Türev Bulma, Teğet Doğrusu Eğimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | TÜREV (II) Temel Türev Alma Kuralları İşletme, İktisat ve Sosyal Bilimlerde Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | TÜREV (III) Diferensiyel Kavramı Artmalar, Diferensiyeller, Diferensiyel Metodu ile Yaklaşım Artmaları ve Diferensiyelleri Karşılaştırma İşletme, İktisat ve Sosyal Bilimlerde Uygulamaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | TÜREV (IV) İş ve Ekonomide Marjinal Analiz Marjinal Maliyet, Gelir ve Kar Maliyet Analizi Marjinal Maliyet ve Tam Maliyet | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | e-Sabiti ve Sürekli Bileşik Faiz Üstel ve Logaritmik Fonksiyonların Türevleri Çarpım ve Bölümün Türevleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Zincir Kuralı Kapalı Fonksiyonların Türevleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Zincir kuralı ve Kapalı Fonksiyonlar ile ilgili soru çözümü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Anlatım |
14 | Birinci Türev ve Grafikler İkinci Türev ve Grafikler Uygulamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | LHopital Kuralı Eğri Çizme Teknikleri Optimizasyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |