Genel Bilgi
Kod | PFZ104 |
Ad | Araştırma Yöntemleri ve Teknoloji Kullanımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, sosyal bilimlerde yararlanılabilecek araştırma yöntemlerinin sistematik bir yapı çerçevesinde ele alınarak araştırılacak konunun kavramsal çerçevesinin belirlenmesi için alan araştırmasının yapılmasını, çalışmanın bilimsel nitelik kazanması için sahip olması gereken unsurların tanıtılmasını; veri toplama ve analizinin yapılmasını; betimsel ve özet bilgilerin hesaplanarak sunulmasını; elde edilen bilgi ve sonuçların bilimsel standartlar çerçevesinde raporlanmasını/sunulmasını öğrencilere öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar ve Yaklaşımlar, İlkeler ve Süreçler, Excel, veri analizi, raporlama, raporların power point sunumu ve raporlarda düzeltmelerin yapılması dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
"Halil Seyidoğlu, (2020). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Güzem Can Yayınları, İstanbul. Ahmet DOĞANAY, Murat ATAİZİ, Ali ŞİMŞEK, Jale BALABAN SALI, Yavuz AKBULUT (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
Notlar
Hayrettin Kemal SEZEN (2016). Excel VBA (2010-2013) Kullanım ve Programlama, Sentez Yayım ve Dağıtım, Bursa. "
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Araştırma konusunun ne olduğunu kavrar ve çerçevesini belirleyebilir. |
ÖÇ02 | Araştırmanın bilimsel normlara göre yapılmasının önemini kavrar. |
ÖÇ03 | İhtiyaç duyulan kaynak ve verilere erişme yöntemlerinden yararlanmayı öğrenir. |
ÖÇ04 | Verilerin analizinde teknoloji kullanımının gerekliliğini kavrar. |
ÖÇ05 | Bazı veri analiz yöntemlerinin uygulamasını öğrenir. |
ÖÇ06 | Analiz sonuçlarını yorumlama becerisi kazanır. |
ÖÇ07 | Analiz sonuçlarını amaç ile ilişkilendirerek raporlama becerisi kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu Mali Kurumlarının görev ve yetkilerini açıklar | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde etkin biçimde çalışır. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki kişilerin iş tanımlarını açıklar | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşımın haricinde, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade eder | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar ve Yaklaşımlar, İlkeler ve Süreçler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Araştırma Konusunun Belirlenmesi, Tanımlanması ve Çerçevesinin Çizilmesi (Literatür taramasının amacı ve önemi) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sosyal Bilimlerde Kullanılabilecek Modeller ve Desenlerin Betimlenmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Evren ve Örnekleme Farkını Gözeterek Verilerin Toplanması ve Düzenlenmesi | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Excel’e Giriş | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
6 | Veri Analizinin Yapılması (Excel fonksiyonlarından yararlanılarak, özet tablo ve grafiklerin oluşturulması) | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Excel’de Mantıksal ve İstatistik Fonksiyonlarının Oluşturulması | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Veri Analizinde veri Tabanı Fonksiyonlarının Kullanılması | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
10 | Veri Tabloları Hazırlanarak Veri Analiz Yapmak | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
11 | Bilimsel Araştırmanın Standartlara Uygun Raporlanması | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Raporlarda Atıf Uyum Denetiminin Recite ile Yapılması (reciteworks.com) | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Raporların Benzerlik Oranlarının Ölçülmesi – Denetiminin Turnitin ile Yapılması | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
14 | Raporların Power Point Kullanarak Sunulması | uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Raporların Power Point Kullanarak Sunulması 2 | uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 1 | 15 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |