Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
MALİYE PR. | |
Kod | PFZ301 |
Ad | Kamu Ekonomisi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İLTER ÜNLÜKAPLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. İLTER ÜNLÜKAPLAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kamu ekonomisi disiplinine giriş yaparak piyasa başarısızlıklarının nedenlerini mikro analiz yöntemiyle açıklamak dersin temel amacıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders, Kamu Ekonomisi Disiplinine Tarihsel ve Analitik Perspektiften Bakış, Kurumsalcı İktisat, Kamu Kesiminin Yapısı, Bileşimi ve Büyüklüğü, Piyasa Ekonomisin İşleyiş Modeli, Ekonomide Etkinlik ve Adalet Kavramları, Toplumsal Fayda ve Maliyetlerin Ölçülmesi, Piyasa Aksaklıkları ve Devletin Rolü, Kamu Malları, Dışsallıklar, Doğal tekeller, regülasyon ve özelleştirme, Ekonomide Gelir Dağılımı ve Gelirin Yeniden Dağılımı Politikaları, Vergilemede Adalet ve Etkinliği içeirir.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
Hülya Kirmanoğlu Kamu Ekonomisi
Notlar
Fatih Savaşan Kamu Ekonomisi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kamu ekonomisinin temel kavramlarını (devletin rolü, kamu mal ve hizmetleri, piyasa başarısızlıkları vb.) tanımlar |
ÖÇ02 | Devletin ekonomiye müdahale nedenlerini sıralar |
ÖÇ03 | Kamu mal ve hizmetlerinin özel sektör mal ve hizmetlerinden nasıl farklı olduğunu, bu farklılıkların kamu harcamalarını nasıl şekillendirdiğini anlamaya yönelik kavramları tartışır |
ÖÇ04 | Kamusal mallar, dışsallıklar ve doğal tekellerin bir piyasa başarısızlığı olarak analiz eder |
ÖÇ05 | Piyasa ekonomisinin işleyiş modelinde etkinlik ve adalet kavramlarını açıklar |
ÖÇ06 | Kamu politikalarının (örneğin, gelir dağılımı politikaları, sağlık ve eğitim harcamaları) ekonomik ve toplumsal etkilerini değerlendirir |
ÖÇ07 | Kamu harcamalarının sosyal refah üzerindeki etkilerini inceler |
ÖÇ08 | Kamu ekonomi politikalarının hazırlanması ve uygulanmasında karar alma süreçlerini, çeşitli ekonomik ve siyasi faktörleri dikkate alarak değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu maliye, hukuk, iktisat, kamu yönetimi, işletme ve muhasebe alanlarında yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri güncel ekonomik ve mali gelişmeler bağlamında analiz eder | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde etkin biçimde çalışır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşımın haricinde, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilir | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplayarak analiz eder | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kamu mali kurumlarının görev, yetki ve işleyişini açıklar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maliye alanında meslek sahiplerinin iş tanımlarını ve sorumluluklarını açıklar | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | KAMU EKONOMİSİ DİSİPLİNİNE TARİHSEL VE ANALİTİK BİR PERSPEKTİFTEN BAKIŞ | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | KAMU KESİMİNİN YAPISI, BİLEŞİMİ VE BÜYÜKLÜĞÜ | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | PİYASA EKONOMİSİNİN ETKİNLİK MODELİ:EKONOMİDE ETKİNLİK VE ADALET KAVRAMLARI | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | TOPLUMSAL FAYDA VE MALİYETLERİN ÖLÇÜLMESİ | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | KAMU MALLARI I | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | KAMU MALLARI II | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | DIŞSALLIKLAR | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | DIŞSALLIKLAR II | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | DOĞAL TEKELLER, REGÜLASYON VE ÖZELLEŞTİRME I | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | DOĞAL TEKELLER, REGÜLASYON VE ÖZELLEŞTİRME II | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | KAMUSAL SEÇİŞ TEORİSİ | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | EKONOMİDE GELİR DAĞILIMI VE GELİRİN YENİDEN DAĞILIMI POLİTİKALARI I | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | EKONOMİDE GELİR DAĞILIMI VE GELİRİN YENİDEN DAĞILIMI POLİTİKALARI II | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | VERGİLEMEDE ADALET VE ETKİNLİK | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |