Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
EKONOMETRİ (DR) | |
Kod | IEM1833 |
Ad | Olasılık Teorisi ve Matematiksel İstatistik I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLSEN KIRAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, öğrencileri olasılık teorisinin tüm kavramları ile ilgili bilgi sahibi yapmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, Olasılık aksiyomları, Koşullu olasılık ve Bağımsızlık, Rasgele değişkenler, Ortak dağılım fonksiyonları, Sıra istatistikleri, Yeterlilik İlkeleri, Limit Teoremleri, Veri azaltılması ilkeleri, Nokta tahmini, Hipotez testleri, Aralık tahminleri konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Knight, K. (1999). Mathematical statistics. CRC Press. Shao, J. (2008). Mathematical statistics. Springer Science & Business Media. Akdi, Y. (2005). Matematiksel istatistiğe giriş. Bıçaklar Kitabevi. Hogg, R. V., McKean, J. W., & Craig, A. T. (2013). Introduction to mathematical statistics. Pearson Education India.
Notlar
Hasgür, İ. (2000). Matematiksel istatistik. Seçkin Yayınevi. Aytaç, M. (2012). Matematiksel istatistik. Ezgi Kitabevi Yayınları. Freund, J. E., Miller, I., Miller, M., & Şenesen, Ü. (2002). John E. Freund'dan matematiksel istatistik. Literatür.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Olasılık hesaplamalarının temel esaslarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Koşullu olasılık ve bağımsızlık gibi kavramlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Tahminci bulma yöntemleri ile nokta tahminini açıklar. |
ÖÇ04 | Hipotez bulma yöntemleri ile hipotez oluşturur ve açıklar. |
ÖÇ05 | Aralık tahmini yöntemleri ile aralık tahmini uygular. |
ÖÇ06 | Olasılık aksiyomlarını anlar ve onların nasıl kullanıldıklarını açıklar. |
ÖÇ07 | Tahminci özellikleri ile tahmincileri açıklar. |
ÖÇ08 | Ortak dağılım fonksiyonlarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır/yeni bir bilgisayar kodu yazar | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 4 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Olasılık teorisi ve Aksiyomatik Temelleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
2 | Rasgele değişkenler ve dağılım fonksiyonları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
3 | Dönüşümler ve Beklentiler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Çoklu rasgele değişkenler, Ortak ve Marjinal Dağılımları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
5 | Rasgele örneğin özellikleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Veri azaltılması ilkeleri, Olabilirlik fonksiyonu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Nokta tahmini, Tahminci bulma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Nokta tahmini, Tahminci Değerlendirilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Hipotez Testleri bulma yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Hipotez Testleri Değerlendirme Yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Asimptotik Dağılımlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Aralık tahminleri, aralık tahmincilerini bulma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Aralık tahminleri, aralık tahmincilerini değerlendirme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Ek Konular | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |