Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
EKONOMETRİ (DR) | |
Kod | IEM1832 |
Ad | Uygulamalı Yöneylem Araştırması II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEMİN PAKSOY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEMİN PAKSOY
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Karar verme süreçlerinde analitik düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) yöntemleri ve temel özellikleri ele alınarak karar verme süreçlerinde kullanılan teknikler incelenir. Normalizasyon yöntemleri tanıtılarak karar modellerinin standart hale getirilmesi üzerinde durulur. VIKOR, OCRA, MOORA ve MULTIMOORA gibi yöntemler ayrıntılı olarak değerlendirilerek karar alternatiflerinin sıralanması ve analizi yapılır. PROMETHEE yöntemi ve bulanık mantık tabanlı modeller incelenerek belirsizlik altında karar verme süreçleri ele alınır. Fuzzy VIKOR yöntemi ve Çok Kriterli Karar Verme yöntemlerinde uygun yöntem seçimi üzerine çalışmalar yapılarak farklı senaryolara uygun karar modelleri belirlenir
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul gerekmemektedir
Kaynaklar
Hamdy A Taha (2001). Araştırma Yöntemleri, (Çev. Ş Alp Baray ve Şakir Esnaf) Literatür Yayıncılık Paksoy, Semin (2017). Çok Kriterli Karar Vermede Güncel Yaklaşımlar, Karahan Kitabevi, Adana
Notlar
Thomas, L. Saaty (1990). Multicriteria Decision Making: The Analytic Hierarchy Process, RWS Pub.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çok kriterli karar verme (ÇKKV) problemini tanır ve tanımlar. |
ÖÇ02 | ÇKKV Problemini çözmek için kullanılan VIKOR yöntemini uygular |
ÖÇ03 | ÇKKV Problemini çözmek için kullanılan PROMETHEE yöntemini uygular |
ÖÇ04 | PROMETHEE yönteminden elde edilen sıralamaları yorumlar. |
ÖÇ05 | ÇKKV Yöntemleri arasındaki farkı ve bu farkın etkilerini ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır/yeni bir bilgisayar kodu yazar | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çok Kriterli Karar Verme Problemleri ve Özellikleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | Çatışan Kriterler ve Uzlaşık Çözüm | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Normalizasyon İşleminin Önemi ve Farklı Tipleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Önem Dereceleri ve Önem Derecelerinin Belirlenmesinde Yöntem Seçimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | VIKOR Yöntemi ve Uygulanması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | OCRA Yöntemi ve Uygulanması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | PROMETHEE Yönteminin Temel Özellikleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | ARAS ve MOORA Yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Farklı ÇKKV Yöntemlerinin Karşılaştırılması ve Yorumlanması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | MOORA Yöntemi ve Uygulanması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | MULTIMOORA Yöntemi | Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
13 | Fuzzy Modellerinin Özellikleri ve Fuzzy İşlemler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | FVIKOR Yönteminin Uygulanması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Çok Kriterli Karar Verme Yöntemlerinin Farklılığı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |