Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
EKONOMETRİ (DR) | |
Kod | IEM1830 |
Ad | Olasılık Kuramı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLSEN KIRAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, olasılıksal yöntemleri kullanmayı, olasılık teorisi kavramlarını yorumlamayı amaçlar ve ayrıca ayrık rassal olaylar ile bunların dağılımlarına odaklanan öğrenciler için birçok olasılık teorisi ve matematiksel istatistik tanımlarını içermesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Olasılık aksiyomları, koşullu olasılık ve bağımsızlık, rasgele değişkenler, ortak dağılım fonksiyonları, sıra istatistikleri, yeterlilik ilkeleri, limit teoremleri, veri azaltılması ilkeleri, nokta tahmini, hipotez testleri ve aralık tahminleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Casella, G., & Berger, R. (2024). Statistical inference. CRC press. Akdi, Y. (2005). Matematiksel istatistiğe giriş. Bıçaklar Kitabevi. Hogg, R. V., McKean, J. W., & Craig, A. T. (2013). Introduction to mathematical statistics. Pearson Education India.
Notlar
Knight, K. (1999). Mathematical statistics. CRC Press. Shao, J. (2008). Mathematical statistics. Springer Science & Business Media. Hasgür, İ. (2000). Matematiksel istatistik. Seçkin Yayınevi. Aytaç, M. (2012). Matematiksel istatistik. Ezgi Kitabevi Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Olasılık hesaplamalarının temel esaslarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Olasılık aksiyomlarını anlayabilir ve onların nasıl kullanıldıklarını açıklar. |
ÖÇ03 | Koşullu olasılık ve bağımsızlık gibi kavramları açıklar. |
ÖÇ04 | Tahminci bulma yöntemleri ile nokta tahminini açıklar. |
ÖÇ05 | Tahminci özellikleri ile tahmincileri değerlendirir. |
ÖÇ06 | Hipotez bulma yöntemleri ile hipotezi belirtir ve hipotezi değerlendirir. |
ÖÇ07 | Aralık tahmini bulma yöntemleri ile aralık tahmini yapar. |
ÖÇ08 | Rasgele değişkenleri açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır/yeni bir bilgisayar kodu yazar | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Olasılık teorisi ve Aksiyomatik Temelleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Rasgele değişkenler ve dağılım fonksiyonları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Dönüşümler ve Beklentiler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Çoklu rasgele değişkenler, Ortak ve Marjinal Dağılımları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Rasgele örneğin özellikleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Veri azaltılması ilkeleri, Olabilirlik fonksiyonu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Nokta tahmini, Tahminci bulma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Nokta tahmini, Tahminci Değerlendirilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Hipotez Testleri bulma yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Hipotez Testleri Değerlendirme Yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Asimptotik Dağılımlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Aralık tahminleri, aralık tahmincilerini bulma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Aralık tahminleri, aralık tahmincilerini değerlendirme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | konu tekrarı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |