Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
EKONOMETRİ (DR) | |
Kod | IEM1816 |
Ad | İstatistiksel Analiz II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLSEN KIRAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin nicel veri analizinde kullanılan ileri istatistik tekniklerini anlamalarını, uygulamalarını ve yorumlayabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, regresyon analizi, lojistik regresyon, varyans analizi, çok değişkenli varyans analizi ve açımlayıcı faktör analizi konuları işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Aytaç, M. (1999). Matematiksel istatistik. Ezgi Yayınları.
Notlar
Aytaç, M. (1999). Matematiksel istatistik. Ezgi Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nicel veri analizinde kullanılan ileri istatistiksel teknikleri tanımlar. |
ÖÇ02 | Nicel araştırmalarda hipotezi açıklar. |
ÖÇ03 | Yazdığı hipotezleri ileri istatistiksel tekniklerle kararlaştırır. |
ÖÇ04 | Elde ettiği sonuçları yorumlar. |
ÖÇ05 | Regresyon analizini kullanarak veri setindeki ilişkileri analiz eder. |
ÖÇ06 | Lojistik regresyon modelini tanımlar ve uygulama yapar. |
ÖÇ07 | Varyans analizini farklı veri kümelerinde uygular ve sonuçları yorumlar. |
ÖÇ08 | Çok değişkenli varyans analizi yöntemini kullanarak değişkenler arası ilişkileri değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 1 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır/yeni bir bilgisayar kodu yazar | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Amacı, İçeriği, Kaynaklar ve İşlenişin Tanıtımı ve Temel İstatistik Konularının Gözden Geçirilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Korelasyon Analizlerinin tekrarı, Regresyon Analizi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Regresyon Analizi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Lojistik Regresyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
5 | Regresyon Uygulama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Varyans Analizi : Co-Varyans Analizi (ANCOVA) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Varyans Analizi: Faktöryel ANOVA | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Varyans Analizleri : Tekrarlı Ölçümler (Repeated Measures), Varyans Analizi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Varyans Analizleri : Karma Desenler (Mixed Designs), Varyans Analizi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Çok Değişkenli Varyans Analizi (MANOVA) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Varyans Analizi : Uygulama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Açımlayıcı Faktör Analizi : Faktör Analizi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
14 | Açımlayıcı Faktör Analizi : Uygulama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Ödev sunumları | Sunuma hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |