Genel Bilgi
Kod | IEM1815 |
Ad | İstatistiksel Analiz I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EBRU ÖZGÜR GÜLER |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı kategorik veri analizi ile ilgili temel analizleri yapma ve yorumlama becerisini edindirmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste iki yönlü ve tek yönlü çapraz tabloların tanımlanması, genel lineer modeller, lojistik regresyon ve ikili cevaplı alternatif modelleme konuları işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Multivariate Data Analysis, J.F. Hair, W.C. Black, B.J. Babin, R.E Anderson, 7th edition
Notlar
İnternet üzerinden erişilebilecek bilimsel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kategorik cevaplı veri ve kategorik veri dağılımlarını ayırt eder |
ÖÇ02 | Çapraz tabloları ve iki yönlü çapraz tabloları tanımlar |
ÖÇ03 | Genel lineer modeller ve çeşitlerini ayırt eder |
ÖÇ04 | Lojistik regresyon modellerini yapılandırır |
ÖÇ05 | İkili cevaplı veriler için alternatif yöntemleri modeller |
ÖÇ06 | Çoklu cevaplar için modelleme yapar |
ÖÇ07 | Loglineer modelleri oluşturur |
ÖÇ08 | Kümelenmiş kategorik veriyi tanımlar |
ÖÇ09 | Kesikli veri için diğer karma modelleri inceler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Motivasyon: Dersin içeriği ve kaynak tanıtımı | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kategorik veri için dağılımlar | Kaynak kitaptaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Çapraz tablolar, iki oranın karşılaştırılması | Kaynak kitaptaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | İki yönlü çapraz tablolar | Kaynak kitaptaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | İki yönlü çapraz tablolar için bağımsızlık testi | Kaynak kitaptaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Genelleştirilmiş lineer modeller | Kaynak kitaptaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Yarı olabililik modelleri | Kaynak kitaptaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | ara sınav için genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Lojistik regresyon | Kaynak kitaptaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | İkili cevaplı veriler için alternatif modeller | Kaynak kitaptaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Çoklu cevaplı modeller | Kaynak kitaptaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Çapraz tablolar için loglineer modeller | Kaynak kitaptaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Loglineer modellerin oluşturulup geliştirilmesi | Kaynak kitaptaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Kümelenmiş kategorik veri | Kaynak kitaptaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Kesikli veriler için diğer karma modeller | Kaynak kitaptaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı için genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı için genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |