Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
EKONOMETRİ (DR) | |
Kod | IEM1814 |
Ad | Oyun Teorisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ERSİN KIRAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ERSİN KIRAL
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Oyun teorisinin temel kavramlarını ve analiz yöntemlerini kavrayarak stratejik etkileşimlerin nasıl şekillendiğini anlamaktır. Nash Dengesi, Mahkumlar Çıkmazı, karma stratejiler, tam rekabetçi oyunlar, tekrarlı oyunlar ve bilgiye dayalı oyunlar gibi konular ele alınarak, farklı stratejik durumların modellenmesi ve analiz edilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Oyun teorisine giriş yapılarak temel kavramlar ele alınır. Nash Dengesi çerçevesinde stratejik etkileşimler analiz edilir. Mahkumlar Çıkmazı gibi klasik oyunlar incelenerek oyuncuların stratejik karar alma süreçleri değerlendirilir. Karma stratejiler konusu ele alınarak, tam rekabetçi oyunların özellikleri tartışılır. Sonlu ve sonsuz tekrarlı oyunlar kapsamında tekrar eden etkileşimlerin stratejik sonuçları incelenir. Eksik bilgili ve tam bilgili oyunlar arasındaki farklar ele alınarak, bilginin stratejik karar alma sürecindeki rolü vurgulanır. Son olarak, statik ve dinamik oyunlar arasındaki temel ayrımlar değerlendirilerek, zaman boyutunun stratejik karar alma üzerindeki etkisi incelenir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yılmaz, E. (2012). Oyun teorisi. Literatür Yayıncılık.
Notlar
Yok
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Oyun teorisi temel kavram ve teoremlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Güncel oyun teorisi problemlerini değerlendirir |
ÖÇ03 | Sosyal bilimler alanında karşılaşılan uygun problemler için oyun modellemesi tasarlar. |
ÖÇ04 | Oyun modellerinin çözüm yöntemini bulur. |
ÖÇ05 | Çözümler için bir bilgisayar programı kullanır |
ÖÇ06 | Oyunun çözümü kavramını açıklar |
ÖÇ07 | 2x2,2xn,mx2 boyutundaki oyunları grafiksel olarak çözer. |
ÖÇ08 | Denge stratejilerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır/yeni bir bilgisayar kodu yazar | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | Nash dengesi: teori | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Nash dengesi: Gösterimler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap |
4 | Karma stratejili denge | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Mükemmel Bilgiyle Kapsamlı Oyunlar (I): Teori | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Mükemmel Bilgiyle Kapsamlı Oyunlar (II): gösterimler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Mükemmel bilgiyle kapsamlı oyunlar: uzantılar ve tartışma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bayesyen oyunlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Mükemmel bilgiyle kapsamlı oyunlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Tam rekabetçi oyunlar ve maksimizazyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Tekrarlı oyunlar: Mahkum çıkmazı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Sonsuz tekrarlı oyunlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Tartışma |
14 | Sonsuz tekrarlı oyunlarda Nash dengesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Sonlu tekrarlı oyunlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |