Genel Bilgi
Kod | IEM1810 |
Ad | Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EBRU ÖZGÜR GÜLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı çok değişkenli istatistiksel analiz yöntemlerini teorik olarak ve SPSS / AMOS paket programı kullanarak analiz etme ve yorumlama becerisini edindirmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste çok değişkenli veri matrisi tanıtılarak çok değişkenli istatistiksel analiz yöntemlerinden kanjoint analizi, lojistik regresyon, çok boyutlu ölçekleme, karşılık getirme analizi ve yapısal eşitlik modeli konuları işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Applied Multivariate Statistical Analysis, R.A. Johnson and D.W. Wichern, Pearson
Notlar
İnternet üzerinden erişilen bilimsel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bağımlılık yapısına bağlı yöntemlere ilişkin varsayımları açıklar |
ÖÇ02 | Bağımlılık yapısına bağlı yöntemleri ayırt eder |
ÖÇ03 | Bağımsızlık yapısına bağlı yöntemleri bilir |
ÖÇ04 | Bağımsızlık yapısına bağlı yöntemlere ilişkin varsayımları açıklar |
ÖÇ05 | Yapısal eşitlik modelinin temel varsayımlarını ve kullanım yerlerini açıklar |
ÖÇ06 | Her bir yönteme ilişkin analizleri SPSS ve AMOS paket programı ile uygular |
ÖÇ07 | Elde ettiği analiz bulgularını uygun şekilde yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Motivasyon: Kaynakların ve temel matris bilgisinin gözden geçirilmesi | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çok değişkenli analizde veri matrisinin oluşturulması ve tanımlayıcı istatistikler | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Bağımlılık teknikleri: Konjoint analizi ve varsayımları | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
4 | Bağımlılık teknikleri: Lojistik regresyon analizi ve varsayımları | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Bağımsızlık teknikleri: Çok boyutlu ölçekleme ve varsayımları | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Bağımsızlık teknikleri: Karşılık getirme analizi ve varsayımları | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | SPSS de bağımlılık ve bağımsızlık tekniklerine ilişkin uygulamalar | Bilgisayar uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Yapısal eşitlik modeli ve değişken tanımları | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Yapısal eşitlik modeli türleri: yol analizi ve doğrulayıcı faktör analizi | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Yapısal eşitlik modeli türleri: yapısal regresyon modelleri ve gizil değişim modelleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Aracı değişken kavramı ve aracı değişken analizi | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Ölçüm modeline ilişkin geçerlilik sınamaları | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Yapısal modele ilişkin geçerlilik sınamaları | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
15 | AMOS ile yapısal eşitlik modeli uygulamaları | Bilgisayar uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |