Genel Bilgi
Kod | IEM1809 |
Ad | Çok Değişkenli İstatistiksel Analız I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EBRU ÖZGÜR GÜLER |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı çok değişkenli istatistiksel analiz yöntemlerini teorik olarak ve SPSS paket programı kullanarak analiz etme ve yorumlama becerisini edindirmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste çok değişkenli veri matrisi tanıtılarak çok değişkenli istatistiksel analiz yöntemlerinden kanonik korelasyon, faktör analizi, kümeleme analizi ve diskriminant analizi konuları işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Applied Multivariate Statistical Analysis, R.A. Johnson and D.W. Wichern, Pearson
Notlar
Tek bir kaynak kitaba bağlı kalınmamakla birlikte teorik kavramlar incelendikten sonra bilimsel makalelerin incelenmesine geçilmektedir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çok değişkenli veri matrisini açıklar |
ÖÇ02 | Çok değişkenli veri matrisini oluşturur. |
ÖÇ03 | Boyut indirgeme yöntemlerinin varsayımlarını açıklar |
ÖÇ04 | Boyut indirgeme yöntemlerini sıralar |
ÖÇ05 | Gruplandırma yöntemlerini sıralar |
ÖÇ06 | Gruplandırma yöntemlerinin varsayımlarını açıklar |
ÖÇ07 | Elindeki veriye en uygun analiz yöntemini ayırt eder. |
ÖÇ08 | Her bir yönteme ilişkin analizleri SPSS paket programı ile uygular |
ÖÇ09 | Elde ettiği analiz bulgularını uygun şekilde yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Motivasyon: Kaynakların ve temel matris bilgisinin gözden geçirilmesi | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çok değişkenli analizde veri matrisinin oluşturulması ve tanımlayıcı istatistikler | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Verinin hazırlanması: aşırı gözlemler ve eksik verilerin incelenmesi, bazı uzaklık ve benzerlik ölçüleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme |
4 | Boyut İndirgeme: Faktör analizi ve varsayımları | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | SPSS de Faktör analizi uygulamaları | Bilgisayar uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Literatürde yer alan Faktör analizi ile ilgili makalelerin incelenip tartışılması | İnternet Veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
7 | Kanonik korelasyon, varsayımları ve SPSS uygulamaları | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Literatürde yer alan kanonik korelasyon analizi ile ilgili makalelerin incelenip tartışılması | İnternet Veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
10 | Sınıflandırma: Kümeleme analizi, varsayımları, kümeleme yöntemleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | SPSS de Hiyerarşik ve Hiyerarşik olmayan Kümeleme analizi uygulamaları | Bilgisayar uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Literatürde yer alan kümeleme analizi ile ilgili makalelerin incelenip tartışılması | İnternet Veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
13 | Sınıflandırma: Diskriminant analizi ve varsayımları | Kaynak kitaplardan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | SPSS de Diskriminant analizi uygulamaları | Bilgisayar uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Literatürde yer alan Diskriminant analizi ile ilgili makalelerin incelenip tartışılması | İnternet Veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |