IEM1801 Ekonometri Teorisi I

8 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
EKONOMETRİ (DR)
Kod IEM1801
Ad Ekonometri Teorisi I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MEHMET ÖZMEN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. SEDA ŞENGÜL (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. MEHMET ÖZMEN (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Ekonometri, Matematik veya İstatistik lisans bölümlerinden mezun olmuş öğrencilere ekonometri yöntemlerini ileri düzeyde öğretmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste Ekonometrinin tanımlanması, temel istatistik kavramların gözden geçirilmesi, basit doğrusal regresyon modeli, çok değişkenli regresyon analizi, klasik varsayımlardan sapmalar, genel doğrusal model ve regresyon belirleme testleri konuları işlenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Gujarati, D. N. & Porter, D. C. (2012). Temel ekonometri (Ü. Şenesen ve G. Günlük Şenesen, Çev.). İstanbul: Literatür Yayıncılık.

Notlar

Wooldridge, J. M. (2019). Ekonometriye giriş-Modern yaklaşım (E. Ç. Akay, Çev.). Nobel Yayınevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ekonometri kavramlarını açıklar.
ÖÇ02 İktisat alt yapısı ile iktisadi modeller oluşturur.
ÖÇ03 Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller.
ÖÇ04 Problemlere çözüm önerileri getirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisi geliştirir.
ÖÇ05 Verileri toplar, uygun şekilde analiz eder.
ÖÇ06 Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili ileri düzey paket programlarını kullanır.
ÖÇ07 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklar kullanır, elde ettiği bilgileri sentezleyerek etkin biçimde sunar.
ÖÇ08 Geleneksel yaklaşımları ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir.
ÖÇ09 Modeli tutarlı tahmin eder, model sonuçlarını analiz edip yorumlar.
ÖÇ10 İstatistik, Yöneylem Araştırması ve Matematik bilgilerini tanımlar.
ÖÇ11 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, kendini sürekli geliştirir.
ÖÇ12 Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Amaca uygun bir şekilde veri toplar
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır/yeni bir bilgisayar kodu yazar
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş ve Dersin Tanıtımı Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 1) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Ekonometrinin Amacı, Konusu ve Ekonometrik Bir Araştırmada Takip Edilen Aşamalar Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 1) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Basit Doğrusal Regresyon Modeli (İki Değişkenli Regresyon Modeli), Regresyonun Dayandığı Temeller, En Küçük Kareler Yöntemi ile Tahmin (EKKY), Katsayı Tahmini, Sıradan EKK Varsayımları, Hipotez Testleri, Regresyon ve Varyans Analizi Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölümler 2-3) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
4 Çoklu Regresyon Modeli, Çoklu Regresyonun Anlamı ve Basit Regresyonla Karşılaştırılması, Çoklu Regresyon Denkleminin Tahmini Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 7) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
5 İki Değişkenli Regresyon Modelleriyle ilgili Diğer Konular; Sabit Terimsiz Regresyon Analizi, Doğrusal Olmayan Regresyon Modelleri Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölümler 6-7) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama
6 Tek Denklemli Ekonometrik Modellerde Uygulanan Diğer Testler, Model Seçim Kriterleri Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 5) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Normal Dağılımlılık Tanım ve Testleri Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 5) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ders içeriğinin çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Çoklu Doğrusal Bağlantı Anlamı, Çoklu Doğrusal Bağlantı Halinde OLS Tahminleri, Ortaya Çıkardığı Sonuçlar, Tespit Edilmesi, Çoklu Doğrusal Bağlantı Problemini Ortadan Kaldırma Yolları Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 10) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme
10 Değişen Varyansın Anlamı, Değişen varyans olması Halinde OLS Tahminleri, Ortaya Çıkardığı Sonuçlar, Tespit Edilmesi, Değişen Varyans Problemini Ortadan Kaldırma Yolları Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 11) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Otokorelasyonun Anlamı, Otokorelasyon olması Halinde OLS Tahminleri, Ortaya Çıkardığı Sonuçlar, Tespit Edilmesi, Otokorelasyon Problemini Ortadan Kaldırma Yolları Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 12) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Model kurma hataları, spesifikasyon hataları, Model kurma hatası olması durumunda düzeltici önlemler Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 13) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
13 Eşanlı denklem modellerinin anlatımı ve Belirlenmenin tanımı Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölümler 18-20) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
14 Kukla Değişkenler Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölüm 9) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
15 Örnek dönem sonu sınavı uygulaması, soru çözümü Gujarati & Porter (2012) - Temel ekonometri (Bölümler 9-13) Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm ders içeriğinin çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm ders içeriğinin çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 212
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,48
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.02.2025 11:59