Genel Bilgi
Kod | IEM842 |
Ad | Ekonometride Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN GÜLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GÜLSEN KIRAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencinin aşağıdaki bilgi ve becerileri edinmesini sağlamaktır: a) Bilim nedir, hangi bilgi bilimseldir? b) Bilimsel araştırmaların kapsamı, temelleri c) Bilimsel bilgiye erişim d) Bilimsel metinleri okuma, anlama ve veri analizi yapabilme e) Araştırma raporu hazırlama f) Bilimsel etik konularında bilgi sahibi olma ve etik dışı davranışları önleme
Dersin İçeriği
Bilim nedir, bilimsel bilgiye nasıl ulaşılır?, Tümevarım, yanlışlamacılık, paradigmalar, araştırma programları, Araştırmada Etik Sorunlar/Etik Dışı Davranışlar ve Önlenmesi, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Bilimsel Araştırma Planlanma: Araştırma Problemleri, Hipotezler ve Amaçlar, Bilimsel Bilgiye Erişim: Kütüphane, Dijital Kütüphane, Veritabanları, Araştırma Önerisi Yazma -Bir 'Özet' Öneri Hazırlama, Araştırma Raporu Hazırlama/Raporlama Metotları, Makale ve Tez Yazımında Temel Kurallar Ve Örnekler, Mendeley Kaynak Yönetim Yazılımı, Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Saruhan, Ş. C. ve Özdemirci, A. (2013) Bilim, Felsefe ve Metodoloji (3. Baskı), İstanbul: Beta Yayınevi. 2. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi 3. Ünver, Ö., Gamgam, H., Altunkaynak, B. (2016) SPSS Uygulamalı Temel İstatistiksel Yöntemler (8. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık 4. Chalmers, Alan, Bilim Dedikleri Bilimin Doğası, Statüsü ve Yöntemleri Üzerine Bir Değerlendirme, Paradigma Yayınları, 2021.
Notlar
Şener Büyüköztürk , Özcan Aygün, Ebru Kılıç Çakmak, Şirin Karadeniz, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Yayıncılık, ISBN: 9944919289, 2014
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel bilgiyi ve bilgi kaynaklarını tanımlar |
ÖÇ02 | Farklı bilimsel yaklaşımları ayırt eder |
ÖÇ03 | Bilimsel araştırma sürecini açıklar |
ÖÇ04 | Bilimsel kaynaklara uygun yöntemlerle erişir |
ÖÇ05 | Bilimsel kaynaklara atıf yaparken bilimsel standartlara uyar |
ÖÇ06 | Mendeley yazılımını kullanarak araştırmasındaki bilimsel kaynakları yönetir |
ÖÇ07 | Akademik yazım standartlarına uygun belge hazırlar |
ÖÇ08 | Yaptığı araştırmayı akademik standartlara göre bir rapora (makale, tez vb.) dönüştürür |
ÖÇ09 | Araştırma sürecinde etik kurallara uyar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 5 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel Bilgi ve Bilimsel Araştırma Yöntemlerine Giriş | Şener Büyüköztürk , Özcan Aygün, Ebru Kılıç Çakmak, Şirin Karadeniz, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Yayıncılık, ISBN: 9944919289, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | Tümevarım ve tümevarım problemi | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Yanlışlamacılık ve problemleri | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Araştırma programları | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Paradigmalar | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Etik Ve Bilimsel Araştırmada Temel Etik İlkeler | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Araştırmada Etik Sorunlar/Etik Dışı Davranışlar ve Önlenmesi | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Bilimsel Araştırmada Planlanma: Araştırma Problemleri, Hipotezler ve Amaçlar | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Bilimsel Bilgiye Erişim: Kütüphane, Dijital Kütüphane, Veritabanları | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | Araştırma Önerisi Yazma -Bir 'Özet' Öneri Hazırlama | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
13 | Araştırma Raporu Hazırlama/Raporlama Metotları | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
14 | Makale Yazımında Temel Kurallar Ve Örnekler | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönerges | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 200 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,00 | ||
AKTS | 8 AKTS |