Genel Bilgi
Kod | PF817 |
Ad | Yerel Yönetimler Maliyesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ZUHAL ERGEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Genel olarak mahalli idarelerin mali kaynakları ve Türkiye'deki belediyelerin mali yapılarının incelenmesidir.
Dersin İçeriği
Dersimizde yerel yönetimlerin gelirleri, özelleştirme uygulamaları, kamu zararı ve belediyelerin borç yönetimi ele alınarak belediyelerde harcama süreci, yetkilileri, iç ve ön mali kontrol konuları değerlendirilecek, belediyeler özelinde vergi mevzuatı konusu tartışılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
Mahalli İdareler Maliyesi; S Yenal Öncel, Teori ve Uygulamada Yerel Yönetimler Maliyesi, K. Mutluer, E. Öner, A. Kesik, Mahalli İdareler Maliyesi; Ö. Çetinkaya
Notlar
Dersle ilgili yerli ve yabancı makale, not ve raporlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yerel yönetimlerin temel özellikleri konusunda geniş ölçekli analiz yapar. |
ÖÇ02 | Yönetimler arası ilişkilerin ana özellikleri ve kapsamı hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Yerel Yönetimlerin gelir, gider ve bütçe süreçlerini değerlendirerek ve yeni çıkan yasal metinleri analiz eder |
ÖÇ04 | Merkezi ve yerel yönetimler arasında gelir bölüşümü kriterlerini değerlendirir |
ÖÇ05 | Yerel yönetim bankacılığının önemini değerlendirebilir. |
ÖÇ06 | Mali denkleştirme ile şehirleşme sorunu hakkında fikir sahibi olur |
ÖÇ07 | Türkiye’de yerel yönetimlerin ana sorunlarını kavrayarak çözüm yolları sunar |
ÖÇ08 | Yönetim şekilleri hakkında bilgi sahibi olarak ülkelerin hukuki ve ekonomik yapılarına göre çıkarımlarda bulunur |
ÖÇ09 | Mali tevzin ve idareler arası ilişki ağını bilir |
ÖÇ10 | Yabancı ülkelerdeki yerel mali sistemler hakkında bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, kuramsal ve uygulama açısından aralarındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu uzman ve araştırmacılarda olması gereken ileri düzeyde maliye teorisi, mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve mali planlama bilgilerini yorumlayabilir ve kullanabilir. | 3 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve hazırladığı çalışmaları, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | 2 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Maliye alanında karşılaşılan sorunları alanından ve farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle sentezleyerek çözümleyebilir ve sonuçlarını değerlendirebilir. | 3 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Maliye alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir ve yayımlayabilir. | 2 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Alanı İle ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. | 4 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 4 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Alanına dair temel kuramlara hakim olma ve bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Belirsiz | Sosyal haklar, çevre koruma, kalite ve kültürel değerler ile, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Ekonomik ve mali sorunlara karşı uygulanabilecek politika önerilerini maliye politikası(gelir, harcama ve borçlanma) bağlamında analiz ederek çözüm önerileri sunar. | 3 |
PÖÇ12 | Belirsiz | Alanı ile ilgili en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanma ve yabancı literatürü takip etme beceresine sahiptir. | |
PÖÇ13 | Belirsiz | Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini analiz edebilir ve farklı sistemlerin karşılaştırmasını yaparak yorumlayabilir. | |
PÖÇ14 | Belirsiz | Küreselleşme sürecinde kamu kesiminin iktisadi hayattaki rolünün farkında olarak, uluslararası mali problemlere karşı çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ15 | Belirsiz | Çalışma yaptığı alanla ilgili örgüt/kurum için vizyon ve hedef belirler. | |
PÖÇ16 | Belirsiz | Alanı ile ilgili bir projede yürütücü yada katılımcı olarak uygun sorumluluklar yüklenir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mahalli idare kavramı, varoluş nedenleri ve bu nedenlerin dayandığı değerler | Yerli ve yabancı kaynaklardan derse yönelik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İdareler arası ilişkilerin düznelenmesi, mahiyeti, görev bölüşümü | Yerli ve yabancı kaynaklardan derse yönelik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Mahalli idarelerde optimum hizmet alanının belirlenmesi | Yerli ve yabancı kaynaklardan derse yönelik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Merkezi yönetim mahalli idare arasında gelir bölüşümü | Yerli ve yabancı kaynaklardan derse yönelik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Türkiye´de mahalli idarelerin yapısı ve İl Özel İdareleri | Yerli ve yabancı kaynaklardan derse yönelik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Türkiye´de mahalli idareler: Belediyeler ve Büyükşehir Belediyeleri | Yerli ve yabancı kaynaklardan derse yönelik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Ara Sınav | Sınava yönelik okumalar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Köyler ve Mahalli İdare Birlikleri | Yerli ve yabancı kaynaklardan derse yönelik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Dünya´da mahalli idareler | Yerli ve yabancı kaynaklardan derse yönelik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Mahalli idare bankacılığı | Yerli ve yabancı kaynaklardan derse yönelik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Mahalli idarelerde yeniden yapılanma | Yerli ve yabancı kaynaklardan derse yönelik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Mahalli idarelerde yeniden yapılanma 2 | Yerli ve yabancı kaynaklardan derse yönelik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Mahalli idare hizmetlerinin özelleştirilmesi | Yerli ve yabancı kaynaklardan derse yönelik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Türkiye´de illerin iktisadi göstergeler ışığında değerlendirilmesi | Yerli ve yabancı kaynaklardan derse yönelik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Türkiye´de illerin iktisadi göstergeler ışığında değerlendirilmesi 2 | Yerli ve yabancı kaynaklardan derse yönelik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Türkiye´de illerin sosyal göstergeler ışığında değerlendirilmesi | Yerli ve yabancı kaynaklardan derse yönelik okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
17 | Final Sınavı | Sınava yönelik okumalar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |