Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (DR) | |
Kod | PF816 |
Ad | Uluslararası Vergileme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NESLİHAN COŞKUN KARADAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Küreselleşen dünyada vergilendirme sistemlerini karşılaştırmalı olarak incelemek, ortaya çıkan vergilendirme yetkisi sorunlarını araştırmak ve çözüm önerilerini değerlendirmek bu dersin amacını oluşturur.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında uluslararası vergi hukuku ve uluslararası çifte vergilendirmenin genel esasları, uluslararası çifte vergilendirmeyi önlemeye yönelik çalışmalar ve anlaşma modelleri, model anlaşmaların az gelişmiş ülkeler açısından değerlendirilmesi, Türkiye’nin uluslararası vergi anlaşmaları konusundaki tutumu ve taraf olduğu vergi anlaşmaları, uluslararası vergi kaçağı, uluslararası vergi kaçağı ile mücadelede devletlerarası yardımlaşma, Avrupa mali kuruluşları ve bölgesel mali kuruluşlar , vergi rekabeti, vergi cennetleri, elektronik ticaret ve vergilendirilmesi gibi konular incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders içinde önerilen makaleler, öğrenci araştırmaları
Notlar
vergi kanunları ve uluslararası anlaşmalar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Küreselleşmenin vergilendirmeye etkilerini açıklar |
ÖÇ02 | Uluslararası vergileme ilkeleri çerçevesinde vergilendirme yetkisini tespitte öngörü sahibi olur |
ÖÇ03 | Vergilendirme yetkisi çatışmalarının nedenini izah eder |
ÖÇ04 | Vergilendirme yetkisi çatışmalarını ve çifte vergilemeyi önleme yollarını açıklar |
ÖÇ05 | Uluslararası vergilendirme ilkelerini açıklar ve detaylandırır. |
ÖÇ06 | Küresel vergi rekabeti ve ülkelere etkisini bilir ve yorumlar |
ÖÇ07 | Vergi cenneti kavramını vergi rekabeti boyutuyla analiz eder. |
ÖÇ08 | Elektronik ticaretin vergilendirilmesinde küresel arayışları ve işbirliklerini değerlendirir. |
ÖÇ09 | Avrupa Birliği ülkeleri vergi sistemlerini araştırır ve vergi uyumlaştırması boyutuyla değerlendirir. |
ÖÇ10 | Vergilendirme yetkisi çatışmalarında Türkiye'nin yaklaşımını analiz eder. |
ÖÇ11 | Uluslararası vergilemenin Türkiye'ye etkilerini yorumlar ve değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili temel kavramsal bilgileri, teori ve uygulama arasındaki ilişkiyi de kapsayacak şekilde açıklayabilir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye alanında karşılaşılan sorunları alanından ve farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle sentezleyerek sonuçlarını değerlendirebilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini ve farklı vergi sistemlerini açıklayabilir | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik ve mali sorunlara karşı uygulanabilecek politika önerilerini maliye politikası(gelir, harcama ve borçlanma) bağlamında açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı İle ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürüterek yayımlayabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına dair temel kuramlara ilişkin bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlayabilir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bir projede yürütücü yada katılımcı olarak uygun sorumluluklar yüklenir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küreselleşme sürecinde kamu kesiminin iktisadi hayattaki rolü ve uluslararası mali problemlere karşı çözüm önerileri geliştirebilir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu uzman ve araştırmacılarda olması gereken maliye teorisi, mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve mali planlama ilgili sorunlara çözüm önerileri getirebilir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma yaptığı alanla ilgili örgüt/kurum için vizyon ve hedef belirler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve hazırladığı çalışmaları, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanma ve yabancı literatürü takip etme beceresine sahip olur. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması sürecinde bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Küreselleşme ve mali etkileri | Geleneksel öğrenme yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Vergilendirme yetkisi | geleneksel öğrenme yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Uluslararası vergileme ilkeleri | geleneksel öğrenme yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | uluslararası çifte vergileme, hiç vergilememe ve önlenmesi | geleneksel öğrenme yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Vergi rekabeti | geleneksel öğrenme yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | vergi cennetleri | geleneksel öğrenme yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Elektronik ticaret ve vergilendirme | geleneksel öğrenme yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Vergileme, uluslararası kuruluşlar ve vergileme yaklaşımları | geleneksel öğrenme yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | OECD BEBS eylem planları | geleneksel öğrenme yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | AB'de vergilendirme ve Türkiye | geleneksel öğrenme yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Öğrenci ödev sunumları 1 | geleneksel öğrenme yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
13 | Öğrenci ödev sunumları 2 | geleneksel öğrenme yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
14 | Öğrenci ödev sunumları 3 | geleneksel öğrenme yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
15 | Öğrenci ödev sunumları 4 | geleneksel öğrenme yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
16 | yılsonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | yılsonu sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |