Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (DR) | |
Kod | PF811 |
Ad | Çevre Ekonomisi, Piyasa Başarısızlığı ve Kamusal Düzenlemeler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İSMAİL GÜNEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi İSMAİL GÜNEŞ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çevresel amaçları tanımlarken ve politikaları uygularken kaçınılmaz temel ekonomik şartlar kıtlık ve seçimdir. Bu dersin amacı çevresel konularda ve özellikle çevresel politikaların oluşumunda ekonominin rolünü anlamaktır. Ders ayrıca hava, su, toprak kullanımı ve doğal çevre problemlerinin uygulamalarını vurgulamak bu dersin amacını oluşturmaktadır
Dersin İçeriği
Bu derste Doğa ve çevreyi tehdit eden unsurların önemi ele alınacaktır. Dışsallık ve piyasa çöküşleri tartışılacaktır. Çevresel problemlerle ilgili çeşitli yasal ve piyasa bazlı yaklaşımlar ekonomik analiz araçları kullanılarak karşılaştırılıp değerlendirilecektir. Hava ve su kirliliği problemleri analiz edilecektir. Karbon vergileri, kirlilik kotaları ve izinleri ve diğer çevre düzenleme araçları gözden geçirilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Environmental and Natural Resource Economics, 8th Edition by Tom Tietenberg and Lynne Lewis. (2009)
Notlar
Environmental Economics & Policy (6th Edition) by Tom Tietenberg and Lynne Lewis (2009)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğal ve çevresel sorunlar ve bunların nitelikleri üzerine farklı bakış açılarını tanımlar |
ÖÇ02 | Doğa ve çevre yönetimi politikalarını normatif kriterler aracılığı ile değerlendirir |
ÖÇ03 | Çevresel ürün ve hizmetleri değerlendirmek için kullanılan metotları tarif eder |
ÖÇ04 | Çevresel ürün ve hizmetleri değerlendirmek için gerekli metotları kullanır |
ÖÇ05 | Piyasa tabanlı doğa ve çevre politikası araçlarının (emisyon ücretlendirmesi gibi) çalışma prensiplerini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili temel kavramsal bilgileri, teori ve uygulama arasındaki ilişkiyi de kapsayacak şekilde açıklayabilir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye alanında karşılaşılan sorunları alanından ve farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle sentezleyerek sonuçlarını değerlendirebilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini ve farklı vergi sistemlerini açıklayabilir | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik ve mali sorunlara karşı uygulanabilecek politika önerilerini maliye politikası(gelir, harcama ve borçlanma) bağlamında açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı İle ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürüterek yayımlayabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına dair temel kuramlara ilişkin bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlayabilir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bir projede yürütücü yada katılımcı olarak uygun sorumluluklar yüklenir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küreselleşme sürecinde kamu kesiminin iktisadi hayattaki rolü ve uluslararası mali problemlere karşı çözüm önerileri geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu uzman ve araştırmacılarda olması gereken maliye teorisi, mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve mali planlama ilgili sorunlara çözüm önerileri getirebilir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma yaptığı alanla ilgili örgüt/kurum için vizyon ve hedef belirler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve hazırladığı çalışmaları, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanma ve yabancı literatürü takip etme beceresine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması sürecinde bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çevre Politikasının Keşfi | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Pazarlar ve Fiyatlar | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Çevreyi Değerlendirme | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Dışsallık | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Düzenlemeler ve Piyasa Çözümleri | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Çevresel Riskler | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Arasınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Faydalar ve Maliyetler | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Faydalar ve Maliyetler 2 | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Hava Kalitesi | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Su Kalitesi | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Sürdürülebilir Ekonomik Kalkınma | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Sürdürülebilir Ekonomik Kalkınma 2 | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Dönem sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Dönem sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |