Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (DR) | |
Kod | PF810 |
Ad | Piyasa ve Regülasyon |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAŞİM AKÇA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAŞİM AKÇA
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı regülasyon teorileri çerçevesinde piyasa başarısızlıklarını incelemek ve bu bağlamda uygulanabilecek regülasyon yöntemlerini öğrenmektir
Dersin İçeriği
Bu ders piyasa başarısızlıkları durumunda sağlanamayan iktisadi etkinliğin devlet müdahalesi yoluyla sağlanması, ne şekilde regüle edileceği ve rekabetin hangi alanlarda mümkün olduğunun teorik bir analizini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Akça, H. (2007) Regülasyon Ekonomisi
Notlar
Fuat Oğuz, Devlet ve Piyasa: Regülasyon Teorisine Giriş, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2011
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çeşitli piyasa başarısızlıklarında devletin regülasyon araç ve yöntemlerini nasıl kullanması gerektiğini analiz eder |
ÖÇ02 | Piyasa başarısızlıkları (doğal tekeller, dışsallıklar, asimetrik bilgi) gibi temel kavramları açıklar |
ÖÇ03 | Devlet müdahalesinin gerekliliğini, piyasa başarısızlıkları ve kamu mallarının sağlanması bağlamında regülasyonun rolünü tartışır |
ÖÇ04 | Ekonomik, çevresel ve sosyal regülasyonları inceleyerek, çeşitli piyasa sektörlerindeki regülasyon politikalarının etkinliğini karşılaştırır |
ÖÇ05 | Rekabeti teşvik etmek için uygulanan düzenlemeler, antitröst yasaları ve piyasa monopolizasyonu üzerindeki etkilerini analiz eder |
ÖÇ06 | Regülasyonun tüketici hakları, fiyatlar, ürün kalitesi ve piyasada çeşitlilik yaratma gibi faktörlere olan etkilerini inceler |
ÖÇ07 | Bankacılık, sigortacılık ve sermaye piyasalarındaki regülasyonların ekonomik krizler, mali istikrar ve risk yönetimi üzerindeki etkilerini değerlendirir |
ÖÇ08 | Karbon emisyonu ticareti, çevre vergileri ve diğer çevresel düzenlemelerin ekonomik büyüme, sektörel etkiler ve sürdürülebilir kalkınma üzerine etkilerini tartışır |
ÖÇ09 | Küresel ekonomik yapıyı ve uluslararası ticaretin etkilerini göz önünde bulundurarak, farklı ülkelerdeki regülasyon politikalarını karşılaştırır |
ÖÇ10 | Düzenleyici kurumların bağımsızlık derecesi, politik baskılar ve regülasyon süreçlerinin etkinliği üzerindeki etkilerini tartışır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili temel kavramsal bilgileri, teori ve uygulama arasındaki ilişkiyi de kapsayacak şekilde açıklayabilir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye alanında karşılaşılan sorunları alanından ve farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle sentezleyerek sonuçlarını değerlendirebilir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini ve farklı vergi sistemlerini açıklayabilir | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik ve mali sorunlara karşı uygulanabilecek politika önerilerini maliye politikası(gelir, harcama ve borçlanma) bağlamında açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı İle ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürüterek yayımlayabilir. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına dair temel kuramlara ilişkin bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlayabilir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bir projede yürütücü yada katılımcı olarak uygun sorumluluklar yüklenir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küreselleşme sürecinde kamu kesiminin iktisadi hayattaki rolü ve uluslararası mali problemlere karşı çözüm önerileri geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu uzman ve araştırmacılarda olması gereken maliye teorisi, mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve mali planlama ilgili sorunlara çözüm önerileri getirebilir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma yaptığı alanla ilgili örgüt/kurum için vizyon ve hedef belirler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve hazırladığı çalışmaları, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanma ve yabancı literatürü takip etme beceresine sahip olur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması sürecinde bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Devletin ekonomide düzenleyici ve denetleyici rolü | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Regülasyon kavramının tanımı ve türleri | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Regülasyonun gerekçeleri | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Regülasyon teorileri: Kamu Yararı Teorisi | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Regülasyon Teorileri: Özel Çıkar Teorisi ve Regülasyonun Ekonomik Teorisi | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Doğal Tekeller ve Regülasyon | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Rekabet türleri ve regülasyon yöntemleri | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Vize sınavı | Sınav uygulaması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Uluslararası kuruluşlarda regülasyon | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Türkiye'de düzenleyici ve denetleyici kuruluşlar | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yarışılabilir Piyasalar Teorisi | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Fiyat Farklılaştırması | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Dışlayıcı rekabet uygulamaları: yıkıcı fiyatlama ve yağmacı fiyatlama | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dışlayıcı rekabet uygulamaları: maliyet yükseltme, tekelleşme, seri üretim | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İşbirliği ve anlaşma | İlgili kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Final sınavı | Sınav uygulaması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |