Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (DR) | |
Kod | PF806 |
Ad | Maliye Politikası Analizi (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. VOLKAN YURDADOĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. VOLKAN YURDADOĞ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ulusal ve küresel bağlamda uygulanan maliye politikalarının incelenmesi, geçiş ekonomilerinde, gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde uygulama ve sonuçlarının analizi ve değerlendirilmesi bilgi ve becerisinin kazandırılması bu dersin temel amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste maliye politikasının amaçları, araçları, çeşitleri ve ekonomik, sosyal ve diğer amaçlara erişmek için nasıl bir maliye politikası kullanılması gerektiği, dışa kapalı ve dışa açık ekonomilerde etkinliği para politikası ile karşılaştırmalı olarak ele alınacaktır. Ayrıca gerek Türkiye, gerekse geçiş ekonomileri, gerekse de diğer ülkelerin maliye politikalarının özellikleri ortaya konulacak ve karşılaştırmalar yapılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
T. Addison, A. Roei Fiscal Policy for Development : Poverty, Reconstruction and Growth, Palgrave MacMillan, 2006
Notlar
B. Ataç, Maliye Politikası, Turan Yayınevi, 2016. B. Hansen, The Economic Theory of Fiscal Policy, Psychology Press, 2003
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Devletin ekonomiye müdahalesi ve maliye politikası ile ilgili kuramsal temelleri açıklar |
ÖÇ02 | İktisadi dalgalanmalar, keynesgil ve monetarist istikrar politikalarını yorumlar |
ÖÇ03 | Enflasyon, durgunluk ve kriz dönemlerinde maliye politikasını değerlendirir |
ÖÇ04 | Para ve maliye politikalarının etkinliğini tartışır |
ÖÇ05 | Ekonomik istikrarın ve kalkınmanın gerçekleştirilmesinde maliye politikasının rolünü değerlendirir |
ÖÇ06 | Küreselleşmenin beraberinde getirdiği ekonomik sorunları değerlendirir. |
ÖÇ07 | Türkiye’de maliye politikalarının analizini yapar |
ÖÇ08 | Diğer ülkelerdeki maliye politikalarının analizini yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili temel kavramsal bilgileri, teori ve uygulama arasındaki ilişkiyi de kapsayacak şekilde açıklayabilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maliye alanında karşılaşılan sorunları alanından ve farklı disiplinlerden elde ettiği bilgilerle sentezleyerek sonuçlarını değerlendirebilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini ve farklı vergi sistemlerini açıklayabilir | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomik ve mali sorunlara karşı uygulanabilecek politika önerilerini maliye politikası(gelir, harcama ve borçlanma) bağlamında açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı İle ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Maliye alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürüterek yayımlayabilir. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına dair temel kuramlara ilişkin bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlayabilir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bir projede yürütücü yada katılımcı olarak uygun sorumluluklar yüklenir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Küreselleşme sürecinde kamu kesiminin iktisadi hayattaki rolü ve uluslararası mali problemlere karşı çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu uzman ve araştırmacılarda olması gereken maliye teorisi, mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve mali planlama ilgili sorunlara çözüm önerileri getirebilir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma yaptığı alanla ilgili örgüt/kurum için vizyon ve hedef belirler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve hazırladığı çalışmaları, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili en az bir yabancı dili etkin şekilde kullanma ve yabancı literatürü takip etme beceresine sahip olur. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması sürecinde bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Devletin Ekonomiye Müdahalesi ve Maliye Politikası: Kuramsal Temeller | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası |
2 | Maliye Politikasının Diğer İktisat Politikası Araçları İle İlişkisi | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
3 | Otomatik İstikrar Sağlayıcılar | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
4 | İktisadi Dalgalanmalar, Keynesgil ve Monetarist İstikrar Politikaları ve Maliye Politikası | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
5 | Rasyonel Bekleyişler ve İstikrar Politikası: Yeni Klasik ve Yeni Keynesgil Yaklaşımlar | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
6 | Enflasyon ve İşsizlik, Enflasyonla Mücadele ve Maliye Politikası | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Durgunluklar, Finansal Krizler ve Maliye Politikası | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Bütçe Açıkları, Enflasyon ve Açıkların Finansmanı | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
10 | Para ve Maliye Politikalarının Etkinliği: Karma Politika | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
11 | Para ve Maliye Politikalarının Kesişme Noktası: Enflasyonist Finansman Politikası | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Tartışma |
12 | Para Politikasında Friedman Kuralı, Optimal Senyoraj Teorisi ve Olivera-Tanzi Etkisi | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
13 | Türkiye’de Maliye Politikalarının Analizi: 1980 Öncesi Dönem | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
14 | Türkiye Ekonomisinin Dışa Açılması, Krizler ve Uygulanan Maliye Politikaları | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Geçiş ekonomileri, gelişmekte olan ülkeler ve Türkiye'de uygulanan maliye politikalarının karşılaştırılması | Belirtilen kitapların,makalelerin ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
16 | Dönem sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Dönem sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |